Israël en Turkije spelen een sleutelrol in de oliehandel van ISIS, zo concludeert de site Al Araby uit diverse bronnen die rechtstreeks bij deze handel betrokken zijn. De olie die de terreurgroep produceert in Syrië en Irak wordt op de grens met Turkije verkocht aan handelaren, waarna de olie met een groot aantal vrachtwagens naar Turkse havensteden aan de Middellandse Zee wordt gebracht. Daar wordt de olie weer doorverkocht en per schip naar Israël gebracht voor verdere raffinage.

Stap 1: Olieproductie

De olievelden die terreurbeweging ISIS onder controle heeft in Syrië en Irak zijn samen goed voor een productie van ongeveer 30.000 vaten olie per dag. De velden zijn operationeel van zonsopgang tot zonsondergang en staan onder streng toezicht van ISIS strijders. Ook hangen er volgens Al Araby borden bij de olievelden met daarop de volgende tekst: “Fotograferen is strict verboden, overtreders riskeren hun veiligheid”. De mensen die werken bij de olie-installaties worden volgens de bronnen van Al Araby goed verzorgd, omdat olie de levensader is van Islamitische Staat.

De productie van olie kon dit jaar verder opgeschroefd worden, toen strijders van ISIS hydraulische machines en elektrische pompen in handen kregen bij de inname van twee belangrijke olievelden in de buurt van de Irakese stad Tikrit. Ook heeft de terreurbeweging apparatuur weten te bemachtigen van een klein Aziatisch oliebedrijf, dat zich bezig hield met de exploitatie van een olieveld in de buurt van de stad Mosul. De olievelden die ISIS onder controle heeft leveren per maand ongeveer een miljoen vaten olie op, wat met de verkoopprijs van $15 tot $20 per vat ongeveer $19 miljoen per maand oplevert.

isis-oil-barrel

Waar gaat de olie van ISIS heen? (Afbeelding van Russia-Insider)

Stap 2: Transport

Al Araby heeft van een kolonel van de Iraakse geheime dienst informatie gekregen over de over het olietransport van ISIS. Voor zijn eigen veiligheid wenst hij anoniem te blijven. Zijn verhaal werd bevestigd door een Koerdische bewaker, verschillende medewerkers van de grensovergang tussen Turkije en Irak in het Koerdische gebied en door één van de drie oliebedrijven die handelen in de olie die door ISIS gesmokkeld wordt.

De Irakese kolonel, die samenwerkt met de Amerikaanse inlichtingendienst, vertelde over de verschillende stappen die het olietransport doorloopt voordat het op de eindbestemming arriveert. “Nadat de vrachtwagens zijn volgetankt met ruwe olie verlaten de tankers de Nineveh provincie en gaan ze richting het noorden naar Zakho, een kleine stad die 90 kilometer ten noorden van de Irakese stad Mosul.”

isis-oil-contractZakho is een Koerdische stad in het Irakese deel van Koerdistan, vlak bij de grens met Turkije. Wanneer de colonne hier arriveert – doorgaans 70 tot 100 volgeladen vrachtwagens – gaan ze naar een afgesproken locatie waar de oliemaffia biedt op de lading van alle vrachtwagens. “Deze oliehandelaren zijn afkomstig uit het Syrische en Irakese deel van Koerdistan, maar sommigen komen ook uit Turkije en Iran”, aldus de kolonel.

De persoon die de leiding heeft over het olietransport verkoopt de olie vervolgens aan de hoogste bieder, die ter plekke 10 tot 25 procent van de totale waarde in contanten (Amerikaanse dollars) afrekent. De rest wordt later betaald. De concurrentie binnen de oliemaffia is groot, want volgens de kolonel worden er ook regelmatig handelaren vermoord.

Stap 3: Turkije

De vrachtwagenchauffeurs overhandigen de sleutel aan een andere chauffeur, die toestemming heeft gekregen om met de olie de Turkse grens te passeren. De chauffeurs die de lading naar Zakho brachten rijden met een andere lege vrachtwagen terug naar de olievelden om een nieuwe lading olie op te halen. Dat proces herhaalt zich voortdurend. Om de operatie zo geheimzinnig mogelijk te houden kiest ISIS steeds een andere locatie om de olie te verhandelen.

Voordat de olie werkelijk de Turkse grens over gaat wordt deze eerst op primitieve wijze geraffineerd, zodat de olie als ‘bijproduct’ in de vrachtpapieren gezet kan worden. Dat is nodig omdat Turkije de import van ruwe olie alleen door laat gaan als daar expliciet toestemming voor is gegeven door de Irakese regering. Die toestemming hebben de handelaren niet, dus ze moeten eerst deze extra stap doorlopen om olie als bijproduct het land in te krijgen. Daar begint de lange reis richting het westen, naar Turkse havensteden aan de Middellandse Zee.

isis-oil-israel

De route die de olie van ISIS aflegt (Bron: Al Araby)

Stap 4: Israël

faridDe olie gaat naar Turkse havensteden als Mersin, Ceyhan en Dortyol en wordt afgeleverd aan een handelaar die bekend staat als ‘Farid’. Deze Grieks-Israëlische man van in de vijftig is een belangrijke schakel in de oliehandel. Er zijn geen foto’s van hem gemaakt, maar er is wel een portrettekening verschenen. De olie van ISIS is voor het transport naar de Turkse havens bestempeld als olie van de ‘Koerdische Regionale Overheid’ en is daarmee niet meer te traceren als olie dat afkomstig is van de olievelden van ISIS in Irak en Syrië. Farid koopt deze olie op en verscheept het naar drie oliebedrijven in Israël, die de ruwe olie verder kunnen raffineren.

In augustus rapporteerde de Financial Times dat Israël in totaal ongeveer 75% van de olie koopt die afkomstig is van Islamitische Staat. Onderzoekers George Kioukstsolou en Dr Alec D Coutroubis brachten voor de Universiteit van Greenwich een rapport uit van de oliehandel. Zij constateerden een toename in het aanbod van olie die samenviel met de verovering van belangrijke olievelden door ISIS. Ook dit versterkt het bewijs dat Turkije en Israël een belangrijke schakel zijn in de verkoop van de ‘foute olie’.

isis-oil-production-graph

De olie van ISIS gaat voor een groot deel naar Israël, Italië en Cyprus (Bron: Al Araby)

Maar niet alleen deze twee landen zijn betrokken bij de verkoop van olie. Al Araby sprak in één van de Golfstaten iemand van een Europees oliebedrijf en hoorde dat Israël een deel van de olie binnen twee dagen al doorverkoopt aan andere ‘Mediterrane landen’ voor verdere raffinage. Een groot deel van de olie gaat volgens hem naar een Italiaanse raffinaderij, die toevallig eigendom zou zijn van een man die tevens een van de grootste aandeelhouders van een bekende Italiaanse voetbalclub is.

“Israël is op een of andere manier uitgegroeid tot de grootste verkoper van ISIS olie. Zonder hen zou de meeste olieproductie van ISIS niet verder zijn gekomen dan Irak, Syrië en Turkije. Ook zouden de drie Israëlische oliebedrijven de olie niet kunnen kopen als daar geen afzetmarkt voor was in Israël”, zo verklaarde de bron bij de Europese olieproducent tegenover Al Araby.

Stap 5: Betaling

Een deel van de olie wordt al in cash afgerekend voordat het de Turkse grens over gaat. De rest ontvangt ISIS via een Turkse bankrekening, waar het geld wordt opgenomen en meerdere keren wordt omgewisseld op de valutamarkt. Daarna wordt het doorgesluisd naar Mosul en Raqqa, steden die door ISIS veroverd zijn. Ook wordt een deel van de opbrengst uit olie gebruikt om auto’s te kopen in Irak.

Heel toevallig rijden de terroristen van ISIS vaak in dezelfde Toyota Land Cruiser en Hilux jeeps die de Amerikanen vorig jaar naar de ‘gematigde rebellen’ van het Vrije Syrische leger stuurden.