Waarom SEO uitbesteden een aanrader voor bedrijven is

Het aantal bedrijven in Nederland blijft maar groeien, blijkt uit cijfers van het CBS. Sinds het begin van de pandemie zijn er in verhouding alleen maar meer zzp’ers en ondernemingen in ons land bijgekomen.

Dat betekent dat er binnen alle niches meer concurrentie te vinden is. Om dus op te vallen voor potentiële klanten en opdrachtgevers moet je je zichtbaarheid verhogen. Daar kan SEO uitbesteden bij helpen. In dit artikel lees je meer over het belang hiervan en vind je enkele tips voor het uitbesteden van SEO.

SEO: wat is dat precies en hoe zit het in elkaar?

Voordat je begint met SEO uitbesteden, is het goed om te weten wat SEO precies is én wat je eraan hebt als ondernemer. SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Alle processen en stappen die je zet met als doel om je website hoger in de zoekmachine te laten scoren vallen onder SEO. Een hoger plekje in Google betekent meer zichtbaarheid voor mogelijke klanten en/of opdrachtgevers. Dat is belangrijk omdat het grootste deel van de Nederlanders hun zoektocht naar een product of dienst begint in de zoekmachine.

 

Er zijn verschillende factoren binnen SEO die zorgen voor een goede ranking. Deze hebben voornamelijk te maken met drie categorieën: content, techniek en links. Dat betekent dat de content die op je website staat kwalitatief en compleet moet zijn met de juiste zoekwoorden, zodat iemand niet verder hoeft te zoeken. Wat betreft techniek moet je website snel laden, moet je een SSL-certificaat gebruiken en moet de structuur van de website goed in elkaar zitten. De categorie links heeft te maken met linkbuilding, waarbij je aan Google laat zien dat je een autoriteit bent in wat je doet omdat andere grote websites naar jouw website linken.

Voordelen van SEO uitbesteden voor je bedrijf

Je kunt zelf aan de slag gaan met het optimaliseren van SEO voor je onderneming, maar het nadeel hiervan is dat dit tijd en expertise kost. Daarom kiezen de meeste ondernemers ervoor om SEO uit te besteden aan een professioneel bedrijf zoals een internetbureau. Vervolgens profiteer je van diverse voordelen van het inzetten van SEO, waaronder:

  • Je zorgt er met SEO voor dat je website beter vindbaar wordt in de zoekmachines, waarna je gratis verkeer kunt genereren naar je website. Hierbij geldt: des te hoger je staat, des te groter de kans is dat mensen naar jouw website gaan.
  • SEO uitbesteden kost weliswaar geld, maar je weet met behulp hiervan wel waar je financieel gezien aan toe bent. Een internetbureau kan voor een vast bedrag (per maand of per wat je hebt afgesproken) ervoor zorgen dat je hoger in Google komt te staan. Het is een investering voor een langere tijd
  • Wat ook prettig is, is dat SEO voor vertrouwen zorgt. Een website die hoog in de zoekmachine staat komt betrouwbaarder over dan een website die amper te vinden is. Er moet in dat geval wel een reden zijn waarom Google deze website zo hoog laat scoren.
  • Een van de grootste voordelen van SEO is het relevante websiteverkeer dat je binnenhaalt ermee. Mensen die op je website terechtkomen via Google zijn op zoek naar iets wat jij aanbiedt. De kans is dus ook groter dat ze daadwerkelijk iets kopen of afnemen wat zorgt voor meer omzet en winst.
  • Met SEO ben je zichtbaar in alle zoekmachines. Naast Google is bijvoorbeeld Bing erg populair en dan met name bij ouderen. Ook zoekmachines zoals Yahoo en DuckDuckGo tellen mee binnen SEO.

SEO zelf doen of toch liever uitbesteden?

Wat ook erg voordelig is aan SEO is dat het iets is dat iedereen zelf kan leren en kan uitvoeren. Wil je dus zo min mogelijk geld kwijt zijn aan SEO dan is de goedkoopste manier om dit zelf te doen. Je moet SEO echter niet onderschatten, omdat het veel kennis en ervaring nodig heeft voordat je er daadwerkelijk mee kunt scoren. Dit kost zelfs zoveel tijd dat je minder tijd over hebt om in de ontwikkeling van je onderneming te stoppen. Daarom is het aan te raden om SEO uit te besteden aan mensen die er hun werk van hebben gemaakt.

Zij kunnen op een snelle en professionele manier ervoor zorgen dat je website aan alle SEO-vinkjes voldoet om zo hoog in Google te komen. Jij kunt blijven doen waar je goed in bent en een specialist doet het SEO-werk voor je. Je bedrijf wordt intussen alsmaar zichtbaarder terwijl je daar zelf niets voor hoeft te doen. Ideaal toch? Let in je zoektocht naar een passende partner op het gebied van SEO op de volgende tips voor het uitbesteden van SEO:

  • Let goed op de opzegtermijn en kies het liefst voor een samenwerking met een bureau met een minimale opzegtermijn.
  • Een duur SEO-bedrijf is niet altijd beter dan een expert met een lagere prijs. Kijk dus goed rond welke prijs het beste bij je past.
  • Ga altijd het gesprek aan met een of meerdere internetbureaus die gespecialiseerd zijn in SEO. Zo kom je meer te weten over de werkzaamheden, de tarieven en het uiteindelijke doel.
Foto van Marketupdate.nl Crypto redactie
Marketupdate.nl Crypto redactie

Dagelijks op de hoogte van het crypto nieuws via marketupdate.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *