Direct-to-consumer (D2C) retail is een verkoopmethode waarbij geen gebruik wordt gemaakt van traditionele tussenpersonen en leveranciers van derden. D2C-bedrijven zijn fabrikanten en detailhandelaren in één. Zij maken (of kopen) en verkopen hun producten rechtstreeks aan klanten. Welke rol kan Headless Commerce spelen om de D2C-klantreis te ondersteunen?
D2C-merken verbinden zich met klanten door voornamelijk digitale kanalen en touchpoints zoals sociale media, e-commerce websites, mobiele apps, SEO/SEA en e-mail te gebruiken. Een van de belangrijkste voordelen van D2C is dat het laagdrempeliger is dan traditionele winkels. De overheadkosten zijn lager, omdat er geen huur hoeft te worden betaald, geen gebouwen hoeven te worden gerenoveerd en geen winkelpersoneel hoeft te worden aangenomen.
Het traditionele detailhandelsmodel is gebaseerd op fysieke winkels voor de distributie van producten. De prijzen worden opgedreven door de fabrikant, de groothandelaar, de distributeur en ten slotte de detailhandelaar. Door de tussenpersonen weg te laten, kunnen D2C-merken hoogwaardige producten voor minder geld rechtstreeks aan de consument verkopen. De D2C-aanpak maakt het ook gemakkelijker voor nieuwe merken om door te breken in verzadigde markten waar ze anders zouden concurreren met gevestigde merken.
Het verschil tussen B2B en D2C Commerce
Er is een belangrijk verschil tussen een D2C-bedrijfsmodel en een B2C- of B2B-model. Het D2C-retailmodel is een rechtstreeks pad van het merk naar de consument, waarbij het D2C-bedrijf het hele proces afhandelt, van de productie of inkoop van het product tot de promotie en de uiteindelijke levering.
De afhandeling gebeurt via eigen distributiecentra of via externe logistieke dienstverleners of een combinatie van beide. Een B2C- of B2B-model vereist dat de voorraad langs een of meer tussenpersonen gaat voordat het van het merk/de fabrikant naar de consument of zakelijke klant gaat. D2C-merken kunnen hun producten met hogere marges verkopen omdat zij de tussenpersonen uitsluiten. Daardoor kunnen zij meer investeren in marketing, productinnovatie en het opbouwen van een band met hun klanten.
De D2C-klantreis
De afhankelijkheid van D2C van digitale kanalen is geen toeval. Baanbrekende D2C-merken begrijpen dat hun klanten liever online winkelen en direct met merken communiceren. D2C-bedrijven hebben veel meer controle over hun merkboodschap, reputatie, marketingkanalen en klantinteracties, maar ze zijn ook wendbaarder.
Ze maken gebruik van de digitale kanalen en technologieën die shoppers nu gebruiken – influencers op de sociale media, virale video’s op TikTok en shoppable video’s zijn enkele voorbeelden. Het D2C-model omarmt een datagestuurde, consumentgerichte aanpak van de detailhandel. En technologie is de lijm die het D2C-klantentraject vergemakkelijkt.
Headless Commerce
Headless Commerce platforms zoals Propeller ondersteunen D2C-brands op verschillende manieren. Headless technologie ondersteunt data-driven commerce: Het zelf verzamelen van klantgegevens is cruciaal voor D2C-groei. Headless betekent dat je je bestaande tech-stack en bijbehorende klantgegevensbronnen kunt koppelen aan je B2B e-commerce-platform. Zo leer je je klanten beter begrijpen en creëer je content en campagnes die voor hen relevant zijn.
Verder ondersteunen headless commerce platforms snelle groei en veranderende behoeften door zaken als flexibel orderbeheer, inclusief voorraadbeheer over verschillende kanalen, een breed scala aan fulfillment-opties en zeer flexibele klant- en order service tools. Andere voordelen van headless platforms zijn het robuuste product- en catalogusbeheer, de API-First architectuur die jouw hele retail ecosysteem verbindt.
Headless Commerce-platforms helpen oudere merken zich aan te passen aan D2C-retailbenaderingen, terwijl ze D2C-merken ook helpen meer traditionele retailstrategieën te ondersteunen. De flexibiliteit, schaalbaarheid en wendbaarheid van Headless Commerce betekent dat je jouw retail-ecosysteem opnieuw kunt uitvinden. Het stelt bedrijven in staat om consumenten direct te bereiken op alle kanalen, apparaten en touchpoints.