Influencer marketing is de afgelopen jaren een steeds belangrijker onderdeel geworden van de marketingstrategieën van bedrijven. Dit geldt ook voor de financiële sector, waar steeds meer bedrijven gebruikmaken van influencers om hun financiële producten te promoten. Influencer marketing heeft een grote impact op de manier waarop consumenten financiële producten ontdekken en kopen en het kan helpen om het vertrouwen van consumenten in de financiële sector te vergroten, maar het kan ook averechts werken. In deze blog bespreken we de impact van deze populaire vorm van internet marketing ondanks dat dit sporadisch door een online marketing bureau wordt aangeboden. Het is echt een unieke tak van sport. Hierbij zullen we ingaan op influencer marketing van financiële producten, geven we enkele voorbeelden van influencer marketingcampagnes in deze sector en komen we met een beschouwing op het gebruik van influencers in deze markt.
Wat is influencer marketing?
Het woord influencer draait om het woord influence, oftewel invloed. Een influencer is iemand die invloed heeft op een bepaalde doelgroep. Bij influencer marketing kun je als bedrijf een influencer inzetten om de invloed op de doelgroep in te zetten voor jouw bedrijf. Je gaat een samenwerking aan met een persoonlijkheid die bij jouw doelgroep als een autoriteit wordt gezien. Waar je voorheen bijvoorbeeld een BN’er inhuurde om in jouw reclamespotje te spelen, zie je tegenwoordig dat een bedrijf juist op het kanaal van de influencer wil komen. Dit gebeurt bijna allemaal op social media. Denk aan Youtube, Instagram en Tiktok. Hier zitten allemaal creators met een enorm bereik. Als dat bereik veel overlap heeft met de groep die jij wilt bereiken, dan kan een samenwerking met een influencer heel interessant zijn. Ook in de financiële sector wordt er gretig gebruikgemaakt van influencer marketing. Influencers in de financiële sector worden ook wel finfluencers genoemd.
De impact van influencer marketing op financiële producten
Influencers hebben een bepaalde reputatie opgebouwd bij hun volgers. Zo legt een finfluencer bijvoorbeeld financiële begrippen of ontwikkelingen uit. Wanneer er daarnaast ook een bepaalde dienst wordt gepromoot, kan dat heel betrouwbaar overkomen op de groep.
Belangrijk voorbeeld: Robin Hood
Het financiële product bij uitstek dat vleugels kreeg via influencers is het Amerikaanse Robin Hood. Waar wij in Nederland bijvoorbeeld DeGiro kennen, kent men in Amerika Robin Hood. Via deze apps wordt het ook voor particulieren mogelijk om te starten met beleggen. Er ontstond reuring rond Robin Hood via bijvoorbeeld Reddit (/WallStreetBets) en via verschillende finfluencers op Youtube. Deze app had bijvoorbeeld ook een belangrijke rol in de afwikkeling van de hype rond GameStop.
Goed voorbeeld: crypto influencers
Er zijn nauwelijks markten waar meer influencers in actief zijn dan in de crypto wereld. De markt is groeiende en vrijwel iedereen ziet dat. Influencers zijn goed in het creëren van hype rond een bepaald product of rond crypto in het algemeen. Zeker in een markt die zo volatiel is als crypto. Naast Youtubers zijn er ook veel affiliates in de cryptomarkt actief. Deze delen op een website hun inzichten en plaatsen daarnaast linkjes naar bijvoorbeeld handelsplatformen waarmee zij samenwerken en ontvangen vervolgens ook commissies wanneer zij nieuwe klanten aandragen via deze affiliate-links. Deze sites plaatsen vaak goede en vindbare content en daarnaast bouwen ze autoriteit op bij zoekmachines omdat ze aan een online marketing bureau hun linkbuilding uitbesteden.
Slecht voorbeeld: het Xpose fiasco
Niet iedere influencer is even betrouwbaar en niet iedere consument is even oplettend. Wat daarmee kan gebeuren hebben we in ons eigen land gezien in het verhaal rond cryptomunt Xpose. Deze munt werd vooral gehypet met loze beloftes rond gouden bergen zonder dat er echt een idee van waarde achter lag. Desondanks besloten veel (voornamelijk piepjonge) investeerders mee te gaan in het verhaal over gouden bergen waar zelfs Marc Overmars zich aan had verbonden. Uiteindelijk verdwenen via dit project tientallen miljoenen en wie daarvan geprofiteerd hebben is tot op de dag van vandaag nog steeds een mysterie.
Influencer marketing: goede zaak of schimmige business?
De laatste jaren is met de opkomst van influencer marketing ook de vraag opgekomen wat een influencer eigenlijk is. Waar belangen door elkaar lopen wordt het steeds onduidelijker of je naar goede content of naar reclame aan het kijken bent. Hoe influencers hiermee omgaan verschilt van persoon tot persoon. Veel influencers zijn kritisch op met welke partijen ze in zee gaan en kunnen met hun kennis van de markt vaak snel inschatten of een samenwerking waarde kan opleveren voor iemands achterban of niet. Er zijn echter ook influencers die maar lukraak promoten. Kijk daarom altijd naar de kwaliteit van de content en doe ook altijd je eigen onderzoek naar de gepromote diensten.