Het landschap van persoonlijke mobiliteit ondergaat een stille revolutie. Waar de elektrische auto ooit een kostbare keuze was voor de bewuste rijder, wordt het nu een steeds aantrekkelijkere optie voor de gemiddelde consument. De voorzitter van de sectie Personenauto’s van de RAI Vereniging licht bij de Telegraaf toe dat de gemiddelde catalogusprijs van een nieuw verkochte elektrische auto in 2022 op € 53.000 lag, tegenover € 35.000 voor een vergelijkbare benzineauto. Hoewel dit nog altijd een substantieel verschil impliceert, is het gat de afgelopen vier jaar aanzienlijk kleiner geworden.
Private lease: een versneller van de elektrische mobiliteit
Een belangrijke katalysator in de toenemende betaalbaarheid van elektrische auto’s is de opkomst van private lease. Deze financiële producten maken het mogelijk om voor een vast maandbedrag te rijden in een nieuwe (elektrische) auto. In dit bedrag zijn vaak diverse kosten inbegrepen, zoals verzekering, onderhoud en wegenbelasting. Vooral voor degenen die de initiële investering schuwen, biedt private lease alsnog toegang tot elektrisch rijden. Met deze constructie kunnen automobilisten genieten van de voordelen van elektrisch rijden, zoals de lagere operationele kosten, zonder de last van de hogere aanschafprijs.
Groeiend aanbod en dalende prijzen
De prijs van de accu, een significant deel van de totale kosten van een elektrische auto, is aan het dalen. Dit komt door innovaties in voertuigarchitecturen en efficiëntere productielijnen. Bovendien wordt het aanbod van elektrische auto’s groter naarmate meer mensen de overstap maken naar elektrische mobiliteit. Producenten kunnen dan efficiënter produceren en de logistiek beheren. Bovendien wordt de tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen ook rijker, wat bijdraagt aan een lagere instapdrempel.
Een andere ontwikkeling die bijdraagt aan de betaalbaarheid van elektrische auto’s is de opkomst van (Chinese) autofabrikanten die zich richten op het produceren van betaalbare modellen. Voorheen lag de focus vaak op duurdere modellen voor vermogende consumenten. Deze fabrikanten betreden de markt met scherp geprijsde elektrische voertuigen, wat de concurrentie verhoogt en de prijzen drukt.
Lagere totale eigendomskosten
De totale eigendomskosten (Total Cost of Ownership of TCO) van een elektrische auto liggen lager dan die van een traditionele benzineauto. Dit komt onder andere door lagere onderhoudskosten, een gunstigere bijtelling en het wegvallen van de motorrijtuigenbelasting. Bovendien is het laden van een elektrische auto over het algemeen goedkoper dan het tanken van een benzineauto, vooral voor wie de mogelijkheid heeft om thuis te laden met zonnepanelen en eventueel een thuisaccu.
We zitten dicht bij het kantelpunt
BloombergNEF voorspelt dat vanaf 2027 elektrische voertuigen gemiddeld goedkoper zullen zijn in aanschaf dan hun brandstoftegenhangers, zelfs zonder subsidies. Dit kantelpunt is een belangrijk moment voor de automarkt en de consument, aangezien het de toegankelijkheid van elektrische auto’s verder zal vergroten. De geleidelijke prijsdaling en het groeiende aanbod van elektrische auto’s, samen met de lagere operationele kosten en de opkomst van private lease, betekent dat de droom van elektrisch rijden niet langer alleen het voorrecht is van de vermogende pioniers. Voor de Nederlandse consument, die volgens de RAI Vereniging ‘eerst naar de portemonnee en dan naar het milieu kijkt’, worden deze groene voertuigen een steeds logischere keuze.