Niet alleen op privé vlak, maar ook zakelijk gezien zit een ongeluk in een klein hoekje. Als werkgever komt hier nog eens een extra component bij kijken. Je bent immers niet alleen verantwoordelijk voor jezelf maar ook voor je werknemers. Toch kan de veiligheid en de bewustwording hierover in de dagelijkse gang van zaken er nog wel eens bij inschieten. Iets wat vaak behoorlijk rauw tot uiting komt wanneer opeens tijdens een ongeval zaken niet geregeld blijken te zijn. Daarom is het goed om ook in drukke tijden een aantal aspecten toch te checken. Welke dat zijn? Lees snel verder.
1. Goed verzekerd?
Wanneer er toch iets fout gaat, is het vaak een schrale troost dat je toch goed verzekerd bent. Daarom is het goed om al je verzekeringen periodiek bij langs te gaan. Je moet niet te weinig maar ook niet oververzekerd zijn. Toch vragen zakelijke verzekeringen soms om andere zaken, dan een privé verzekering. Zo is een bedrijfswagen verzekeren echt wat anders dan een privé auto verzekeren. Bij een bedrijfsauto, wat in veel gevallen een bestelauto is, zit er immers vaak een lading of duur gereedschap in de auto. Het is dan fijn dat bij schade of diefstal niet alleen de auto maar ook de inhoud verzekerd is. Check of je dit geregeld hebt en regel het anders zo snel mogelijk. Ook een opstal- en aansprakelijkheidsverzekering zijn een ware must. Better safe, than sorry.
2. Eerste hulp
Iets wat ook binnen een bedrijf geregeld moet zijn is de eerste hulp bij ongevallen. Iets wat mensen ook nog wel eens vergeten totdat het fout gaat. Van het aanschaffen van een AED tot personeel opleiden -en ook het bijscholen hiervan- is hierbij cruciaal en in veel gevallen zelfs verplicht. Let er ook op dat het maatwerk is. Een kantooromgeving vraagt om andere eerste hulp personeel dan een werkplaats. En doe zelf ook direct mee, altijd handig om te weten hoe je moet handelen wanneer de situatie daarom vraagt.
3. De juiste spullen
Naast dat personeel weet wat ze moeten doen in een noodsituatie is het ook goed om te kijken of je alle spullen in huis hebt. Zoals eerder aangehaald is een AED hierbij belangrijk, maar ook zaken zoals een EHBO-doos en een brandblusser zijn cruciaal. Die laatste is iets wat ook periodiek door een expert gecheckt moet worden, want hier zit een maximale houdbaarheid aan. Je wilt niet dat je dénkt alles goed geregeld te hebben, en dat op het moment suprême het toch niet werkt.
Kortom, ongelukken en ongevallen kun je niet helemaal voorkomen. Zeker niet in omgevingen waar hard gewerkt wordt en veel mensen aanwezig zijn. Wel kun je als werkgever jezelf maximaal inspannen, om zo alles eraan te doen om tot de meest veilige werkomgeving te komen. Dit zit hem in het zorgen voor goede opleidingen, trainingen en spullen, maar ook in het afsluiten van passende verzekeringen. Daarmee heb je als werkgever in ieder geval voldaan aan je verantwoordelijkheid. En uiteraard veilig rijden als je de weg op gaat!