De Rabobank gaat de imagocrisis te lijf met een reputatiemanager, een functie die vervuld zal worden door bankier Pim Mol (56). Mol heeft al twintig jaar ervaring in private banking en financiële dienstverlening aan vermogende particulieren, waarvan zes jaar bij de Rabobank. Met ingang van volgend jaar zal hij zijn huidige functie als directeur private banking neerleggen en aantreden als directeur ‘corporate affiars’, waarna hij zich zal richten op het reputatiemanagement van de bank.
Imagocrisis Rabobank
De Rabobank wordt geplaagd door een ernstige imagocrisis. Dat begon al met de dopingschandalen in de wielerploeg van de Rabobank, maar breidde zich als een olievlek uit na het gedoe omtrent de ledencertificaten en de manipulatie van de Libor-rente. Vooral de Libor-affaire heeft een deuk geslagen in de reputatie van de bank, die voor de crisis nog over een Triple-A status beschikte. Uit de affaire volgde direct het ontslag van Piet Moerland en een megaboete van €774 miljoen. Later moest ook Sipko Schat onder druk van de lokale Rabobank filialen het veld ruimen.
Rinus Minderhoud, de nieuwe topman van de Rabobank, schrijft in een intern bericht van de Rabobank dat het belang van reputatiemanagement sterk is toegenomen. Minderhoud wijst erop dat de “zeer kritische houding” in de samenleving ten aanzien van de financiële sector een belangrijke rol heeft gespeeld in dit besluit. Pim Mol blijft overigens nauw betrokken bij de beursnotering van de Rabobank ledencertificaten. Vanaf volgend jaar kunnen deze achtergestelde leningen dagelijks op de markt verhandeld worden. Tot en met dit jaar werden de schuldpapieren eens per maand verhandeld op een interne markt. Door de beurs op te gaan denkt de Rabobank als coöperatieve bank meer eigen vermogen aan te kunnen trekken.
Rabobank stelt Pim Mol (56) aan als reputatiemanager (Bron: Rabobank)
Een gedachte over “Rabobank komt met reputatiemanager”
test