De Chinezen zijn niet verbonden met de Arctische Zee, maar willen graag meer inspraak hebben in de Arctische Raad. In de Arctische Raad zitten momenteel acht landen (Canada, Denemarken, Finland, IJsland, Noorwegen, Rusland, Zweden en de Verenigde Staten) en China zou daar als tweede grootste economie ter wereld nu ook inspraak in willen hebben. Naar verwachting zal men volgende maand een besluit nemen ten aanzien van de mogelijke toetreding van China tot deze groep.
Handelsroute
De Chinezen willen de Arctische Oceaan gaan gebruiken als alteatieve handelsroute naar West-Europa én naar de oostkust van de Verenigde Staten. Door het smeltende ijs wordt deze route steeds makkelijker te bevaren. Aan het eind van het 2012 seizoen waren er al 45 schepen die via de Arctische Zee de oversteek gemaakt hadden naar de Atlantische Oceaan, terwijl dat er in 2011 nog maar 34 waren. In het seizoen van 2010 maakten slechts vier schepen de oversteek met succes. De hoeveelheid vracht die vervoerd werd over de Arctische Oceaan was in het afgelopen jaar zelfs 53% groter dan het jaar daarvoor.
China heeft hoge verwachtingen van de Arctische verbinding. Huigen Yang, directeur van de Polar Research Institute of China, liet onlangs tijdens een conferentie in Oslo weten dat China tegen 2020 tot 15% van haar goederen via de Arctische Oceaan kan laten vervoeren. De verbinding via de Arctische Oceaan is commercieel bijzonder interessant, want het maakt een boottocht van de haven van Shanghai naar een Noord-Europese haven meer dan 6.000 kilometer korter. De handelsroute van Shanghai naar Hamburg zou 5.300 kilometer korter zijn dan de traditionele route via het Suezkanaal, zo schrijft Russia Today.
Het terugtrekkende ijs in de Arctische Oceaan trekt nu nog vooral exploratiebedrijven aan, die op zoek gaan naar nieuwe reserves van olie, gas, diamanten, goud en andere metalen. De president van IJsland, Olafur Ragnar Grimsson, zou zijn voorkeur hebben uitgesproken voor oliebedrijven en landen die geen territoriale claims hebben op Arctisch gebieden en gelooft dat deze ook inspraak moeten hebben in de toekomst van de regio.
Grondstoffen
China heeft niet alleen interesse in het opbouwen van een nieuwe handelsroute door de Arctische Oceaan, ook wil het graag profiteren van de grondstofwinning in het gebied. China zou bereid zijn te investeren in Russische projecten met betrekking tot de exploratie en exploitatie van olievoorraden in de Arctische Oceaan. Daaaast zou China plannen hebben om $2,3 miljard dollar te investeren in Groenland, zodat China er jaarlijks 15 miljoen ton ijzererts kan produceren.
China heeft recent haar grootste ambassade in Reykjavik voltooid, een ambassade waar 500 mensen kunnen wonen en werken. Ook dat geeft een bevestiging van de ambities die China heeft in de ontwikkeling van de Arctische regio. IJsland verwacht ook te profiteren van een nauwere samenwerking met China. Russia Today schrijft dat de importheffingen verlaagd kunnen worden en dat IJsland makkelijker vis kan exporteren naar China. De handel tussen IJsland en China groeide in 2012 volgens het Chinese ministerie van Inteationale Handel met 21,1% naar $180 miljoen.
IJsland en China sluiten handelsovereenkomst (Foto via Straitstimes)