In de zesde eeuw voor Christus formuleerde de Griekse filosoof Heraclithus een belangrijke stelregel: alles verandert en niets blijft hetzelfde. Het is een waarheid als een koe, die toch vaak vergeten wordt. Denk aan de pijlsnelle opkomst van de digitale technologie. De traditionele film- en muziekindustrie vergaten tot hun grote schade bij deze technologie aan te haken en gingen bijna kopje onder.
Digitale uitdaging
Nu is het de beurt aan de uitgeefwereld om een antwoord te geven op de digitale uitdaging en die heet ebook. Dit digitale boek wordt u niet aangeboden door bijvoorbeeld Penguin of Hachette, gerespecteerde traditionele namen, maar door Amazon, Google en Samsung. Het zijn de nieuwe kids on the Block met grote financiële mogelijkheden en een ongeëvenaard digitaal distributiesysteem. De digitale wereld biedt de lezer en de uitgever ongekende mogelijkheden. Geen enkele titel hoeft nog ooit uitverkocht te zijn, evenmin hoeft een titel onuitgegeven te blijven.
Relatie
De digitale revolutie heeft echter de traditionele uitgeefwereld in zijn hart getroffen. Dat is de van oudsher innige band tussen auteur en uitgever. De laatste verschafte de eerste de financiële middelen om zijn boek te schrijven. Dat was nodig in de traditionele wereld, omdat 80% van alle boeken met verlies werden gepubliceerd. Slechts een of twee boeken werden bestsellers. Wie een potentiële bestsellerschrijver had, die legde die man of vrouw in de watten. Die relatie is niet meer. De digitale revolutie heeft enkele harde waarheden geformuleerd. De uitgever schept geen beststellers, maar faciliteert de toegang naar de markt.
In een wereld waar de kosten steeds verder omlaag gaan en marges blijvend onder druk staan, is echter de capaciteit om te publiceren bijna oneindig. Daar staat het besef tegenover, dat het ondoenlijk is om een winnende schrijver uit te pikken. En dus is het voorschot aan de beoogde auteur ook niet langer heilig. Sterker nog, afschaffen van het voorschot is een tamelijk gemakkelijke manier om de kosten omlaag te brengen. Anders gezegd, in de nieuwe digitale wereld is een sterke balans belangrijker dan de brenger van de content, de auteur. De laatste doet er daarom goed aan het contract met de nieuwe uitgever stipt na te komen op straffe van verlies van inkomsten.
Kommer en kwel
Zeker voor de auteur in spé zijn dit zorgelijke ontwikkelingen. Ook voor hem geldt tegenwoordig, dat er boter bij de vis moet. Maar het is niet alleen kommer en kwel. De digitale wereld is niet alleen bedreigend, maar biedt ook kansen. Er zijn meer distributiekanalen dan ooit tevoren en bijna letterlijk is de wereld het afzetgebied voor de ambitieuze schrijver. Er komen technologische ontwikkelingen op gang die lezen aantrekkelijker dan ooit zullen maken. Zo biedt whispersync de lezer de gelegenheid om moeiteloos over te schakelen van het lezen van een ebook naar het luisteren van een audioboek.
Nieuwe technologieën stellen ambitieuze uitgevers in staat om boeken steeds sneller in verschillende markten in de eigen taal te publiceren. Vooral Amazon maakt hier veel werk van. Ook voor de uitgeverij is de wereld razendsnel aan het veranderen. De grote vraag is of ze anders dan de film- en de muziekindustrie mee gaat in de verandering in plaats van te negeren. Ze kent de straf die erop staat! De auteur verliest dan alsnog zijn voorschot!
Cor Wijtvliet
Bron: Caroline Michel, in books, it is the best of times, it is the worst of times. Financial Times, July 15 2013
>> Wilt u de dagelijkse column van Cor Wijtvliet zonder een dag vertraging ontvangen? Klik hier om u aan te melden voor de gratis Wijtvliets Investment Insider nieuwsbrief! <<