Is dit het moment om te investeren in sport?

Nu sportcompetities op een zeer laag pitje staan, kan investeren in de sector interessant zijn. Op dit moment herstellen bedrijven die sportweddenschappen organiseren traag van de eerste schok in maart. Toen dook de koers van het aandeel flink naar beneden. Dat ze weer gaan stijgen tot op het niveau van voor de crisis is echter zeer waarschijnlijk. De terugkeer van de sportcompetities lijkt op dit moment nog ver weg maar is uiteindelijk onvermijdelijk. Anderzijds wordt sport beschouwd als een ‘luxeproduct’. Als de crisis aanhoudt, zullen fans minder geld uitgeven aan sport. De pro’s en contra’s van investeren in sport.

Bedrijven die sportweddenschappen organiseren, hebben een flinke klap gekregen sinds het uitbreken van de crisis half maart. Organisatoren annuleerden sportevenementen, competities werden opgeschort of definitief stopgezet. Bovendien bezitten veel bedrijven die weddenschappen organiseren ook casino’s en die moesten de deuren sluiten. Ondertussen is de eerste schok voorbij, zijn veel casino’s weer open en worden competities aarzelend herstart. Stilaan klimmen ook de bedrijven die sportweddenschappen organiseren uit het dal. De aandelen staan niet meer zo laag als in maart maar hebben ook nog geen normaal niveau bereikt. Eens de competities weer volop bezig zijn, zullen ze in korte tijd sterk stijgen.

Risico spreiden

De interesse voor sport zal nooit afnemen. De enige onzekerheid is de timing. Het kan van enkele maanden tot enkele jaren duren eer competities weer normaal verlopen. Interessant aan bedrijven die sportweddenschappen organiseren, is dat ze meestal niet volledig afhankelijk zijn van fysieke competities. Unibet bijvoorbeeld, sponsort verschillende Europese voetbalploegen en sportevenementen maar profileert zich ook in de sector van de esports en de online casino’s. Toen de sportwedstrijden geannuleerd werden, vingen de esports en het online casino de zwaarste klappen op. Unibet zag daar zijn klantenbestand fors toenemen en kan zo zelfs munt halen uit de crisis. Als deze nieuwe klanten blijven en oude klanten terugkomen wanneer competities weer normaal verlopen, maakt dat het bedrijf op lange termijn sterker.

Sport is een blijver en fans zijn zeer loyale klanten maar het is geen basisproduct en sport is dus niet immuun voor economische schokken. Als de economische crisis aanhoudt en het inkomen van de bevolking vermindert, zullen mensen minder uitgeven aan sport. Ze zullen minder merchandising kopen, minder uitgeven aan tickets en minder of niet meer inzetten op sportwedstrijden.

Schandalen zijn nadelig voor aandelenkoers

Ook schadelijk voor een sport aandeel is de negatieve publiciteit rond ploegen of spelers. De grote aandacht van de media voor bepaalde sporttakken kan zeer nadelig zijn als een speler of ploeg betrokken is bij een schandaal. Dat is onder andere enkele keer gebeurd bij NBA-spelers. Een schandaal had onmiddellijk negatieve invloed op het aandeel van NBA en de verkoop van merchandising.

Investeren in sport is daarom niet 100% veilig maar hoeft niet risicovol te zijn. Zoals bij elke belegging is het niet verstandig je te laten leiden door emoties. Investeer dus niet in je favoriete voetbalploeg omdat je je geweldig amuseert tijdens de wedstrijd of je idool zo graag ziet spelen. Kijk naar de prestaties en financiën van de club of een sponsor van die club van de voorbije vijf jaar en oordeel op basis van deze cijfers of een investering de moeite loont.