Duurzaamheid is een groeiend begrip dat tegenwoordig steeds meer gewaardeerd wordt. Consumenten zijn vaker op zoek naar merken en bedrijven die gebruik maken van bijvoorbeeld duurzame bedrijfsprocessen, transportmiddelen of verpakkingen. Duurzame verpakkingen spelen hierbij een grote rol. Door gebruik te maken van duurzame verpakkingen draagt een organisatie namelijk niet alleen bij aan een beter milieu, maar versterken ze ook nog eens hun merkwaarde, merkidentiteit en bouwen ze klantloyaliteit op. In deze blog bespreken we de invloed van duurzame verpakkingskeuzes en hoe dit jouw bedrijf helpt verder groeien.
Wat zijn duurzame verpakkingen?
Duurzame verpakkingen zijn gemaakt van hernieuwbare, gerecyclede of biologisch afbreekbare materialen. Dit wordt steeds populairder omdat uit onderzoek is gebleken dat dit de milieu-impact minimaliseert. Een voorbeeld van een veelgebruikte duurzame verpakking is papieren verpakkingen. Deze zijn namelijk makkelijk te recyclen en laten een kleinere ecologische voetafdruk achter dan plastic verpakkingen. Door duurzame verpakkingskeuzes toe te passen binnen je bedrijfsprocessen, speel je een belangrijke rol in de circulaire economie en speel je in op de groeiende duurzaamheidsbehoefte van je klanten.
Een groen merkimago
Het is belangrijk dat je als organisatie luistert naar de wensen en behoeften van je klanten. Milieu en duurzaamheid zijn twee aspecten waar steeds meer vraag naar is. Het is niet alleen beter voor het milieu om hier op in te spelen, maar ook nog eens beter voor je merkimago. Door te laten zien dat je als bedrijf waarde hecht aan het creëren van een groenere wereld, bouwen de klanten een band met het merk op. Zo ontstaat klantloyaliteit. Merken die kiezen voor duurzame en milieuvriendelijke verpakkingsoplossingen, zoals Ecobliss Retail verpakkingen, laten hiermee zien dat ze bewust bezig zijn met het milieu.
Herhaalaankopen stimuleren
Het gebruik van duurzame verpakkingen zorgt ervoor dat de consument meer vertrouwen heeft in een onderneming. Wanneer de producent laat zien dat hij bewust bezig is met het milieu en dit ook meeneemt in zijn bedrijfsprocessen, hechten klanten zich aan een bedrijf. Zo stimuleer je als onderneming herhaalaankopen. Daarnaast leidt dit tot een positiever merkimago en is de kans groot dat klanten een goede review achterlaten of mond-tot-mondreclame voor je bedrijf doen. Meer weten over innovatieve en moderne bedrijfsprocessen en hoe deze jouw onderneming vooruit helpen? Lees het hier!
Gebruik
Naast de functionele voordelen hebben duurzame verpakkingen ook vele voordelen in de gebruiksfase. Zo kunnen duurzame verpakkingen vaak zorgen voor een langere houdbaarheid van producten. Hiermee wordt het bederf van bijvoorbeeld levensmiddelen en voedselverspilling tegengegaan. Door gebruik te maken van duurzame verpakkingen help je niet alleen je onderneming vooruit, maar ook het milieu. Als er minder wordt weggegooid, zorgen we samen voor een schoner Nederland, zonder zwerfafval dat zelfs in verre landen nog is terug te vinden.
Weggooien
Het is de fout van ons als consumenten om verpakkingen al snel te associëren met afval. Duurzame verpakkingen zijn alles behalve afval. Deze zijn namelijk hernieuwbaar en kunnen, mits ze goed gescheiden zijn van het echte afval, nog hergebruikt worden. Hierbij is het wel belangrijk om te benoemen dat je als organisatie niet te veel verpakkingen moet gebruiken. Als jouw product primaire, secundaire én tertiaire verpakkingen heeft, roept dit al snel irritaties op bij de consument. Het is in zulke gevallen ook niet duidelijk waar welke verpakkingen gescheiden moeten worden.
Het is daarom als producent belangrijk om je in te leven in de klant. Schets een realistisch beeld van de klantbeleving en pas hier je bedrijfsprocessen op aan. Op deze manier kun je gehoor geven aan de wensen en behoeften van je klant. Daarnaast is het belangrijk om goed te communiceren met de consument. Als de consument weet wat hij met de verpakkingen moet doen en hoe deze goed gerecycled kunnen worden, behaal je het beste resultaat!
Meer weten over de groeiende rol van duurzaamheid en duurzame investeringen? Lees er hier alles over!