Deze bijdrage is afkomstig van Beurshalte
De grote Amerikaanse banken hebben een reputatie hoog te houden als het gaat om het speuren naar trends, die van grote invloed kunnen zijn op de economie van morgen. Het meest aansprekende voorbeeld van het zoeken naar en in kaart brengen van nieuwe trends en ontwikkelingen is wel de introductie van de BRICS-landen aan het begin van deze eeuw als de nieuwe motor van de wereldwijde economie. Deze analyse van Goldman Sachs is een voltreffer gebleken. Niemand zal meer het belang ontkennen van een land als China of India. Het Westers bedrijfsleven heeft die nieuwe markten met veel ambitie omarmd.
Succes in het speuren naar trends heeft voor banken als belangrijkste doel om klanten te wijzen op de beleggingsmogelijkheden die deze trends bieden. In een recent rapport heeft Goldman Sachs een nieuwe doelgroep gedefinieerd die van grote invloed kan zijn op ontwikkelingen in de nabije toekomst. De Chinese millennials, jongeren en jongvolwassenen in de leeftijdsklasse 16 tot 35 jaar, zijn volgens Goldman Sachs de belangrijkste generatie ter wereld. Het is in de eerste plaats een immens grote groep. De Millennials vertegenwoordigen ongeveer 31% van de Chinese bevolking en dan gaat het om ongeveer 415 miljoen jongeren. Dat zijn er meer dan de vergelijkbare generatie van de Verenigde Staten en Europa samen. Het spreekt daarmee bijna voor zich dat een zo grote groep grote invloed gaat uitoefenen of al uitoefent op de consumentenmarkt van China zelf, maar ook daarbuiten.
De Chinese millennials vertegenwoordigen 31% van de Chinese bevolking
Chinese Millennials
De Millennials zijn niet alleen groot in aantal, maar ze zijn ook anders dan de generaties voor hen. Ze zijn beter opgeleid, ze zijn opgegroeid in relatieve welvaart en in een periode van politieke stabiliteit. Ze hebben vaker een zogeheten witte-boorden beroep en mijden liever blue collar work. In vergelijking met eerdere generaties hebben ze meer te verteren en doen ze dat nu al met overgave. De Millenials gaan bijvoorbeeld graag op reis naar het buitenland. Ze maken gemiddeld vier uitstapjes over de grens, waarbij vooral Zuid Korea een steeds populairder reisdoel is. De verwachting is, dat bij het stijgen van het inkomen het uiteindelijk reisdoel verder weg komt te liggen. Het is uiteraard voor bijvoorbeeld de toeristenindustrie, maar ook voor de luchtvaart van het grootste belang te weten wat de Chinese Millennials willen en wensen! De ontwikkeling van de koopkracht ziet er overigens goed uit. Dat bedraagt voor de gemiddelde Millennial $5.900 per jaar, maar over tien jaar waarschijnlijk $13.000.
De jongeren in China zijn steeds beter opgeleid
Reizen is niet het enige, waar Goldman Sachs oog voor heeft. De bankiers stellen vast, dat het oudste cohort van hun doelgroep (leeftijd 31 tot 35 jaar) vaak al ouders zijn. Zij hebben een duidelijke voorkeur voor baby- en kinderspullen met een hoge kwaliteit. Ze zijn bereid daarvoor extra te betalen. Het is trouwens ook de groep die graag een eigen woning en een auto aanschaft. Het tweede cohort in de leeftijdsklasse 20 tot 30 jaar is zo mogelijk nog belangrijker voor consumenten georiënteerde bedrijven. Deze generatie blijkt zeer gevoelig voor branding van producten en diensten. Het laatste cohort, die in de leeftijdsklasse 16-20, is nog wel de meest onvoorspelbare. Ze zijn van kinds af aan opgegroeid in het tijdperk van de iPhone en iPad. Het digitale tijdperk is voor hen de normaalste zaak ter wereld. De prangende vraag is hoe hun voorkeuren zich gaan ontwikkelen als ze eenmaal echt volwassen zijn geworden. Vanwege hun aantal, maar ook vanwege hun groeiende koopkracht is het niet uitgesloten, dat ze ook het gedrag en de voorkeuren van hun Westerse leeftijdgenoten gaan bepalen. Het is meer dan de moeite waard de vinger nauwkeurig aan de pols te houden.
Cor Wijtvliet
Hoofdredacteur Beurshalte.nl
Dagelijks publiceert Beurshalte nieuwsbrieven en columns van leden van de redactie en van gastauteurs over de wereld van beleggen en alles wat ermee samenhangt. Daarnaast publiceert beurshalte wekelijks een nieuwsbrief met unieke inhoud over relevante beleggingsthema’s. Belangstellende lezers kunnen een gratis abonnement nemen. Als u geïnteresseerd bent, kunt u zich hier aanmelden!