U weet het natuurlijk wel: sinds de jaren ’90 zijn er in Nederland door de financiële sector veel producten verkocht die niet waar konden maken wat ze beloofden. Onder welluidende namen als Winstverdriedubbelaar, Koerswinststapelaar of Beursversneller werden ons plannen verkocht die later een fiasco bleken te zijn. En dat is natuurlijk een kwalijke zaak. Maar nu dit eenmaal een feit is, is de vraag wat u daar (nog) aan kunt doen.
Ik verbaas mij bij herhaling over de apathie van gedupeerden, die vaak als lammeren ter slachting stil blijven zitten en zich niet verroeren. Schades variërend van duizend tot wel honderdduizend euro worden in stilte geaccepteerd. Zeker 80% van de gedupeerden doet helemaal niets, 16% kiest de verkeerde methode en maar 4% van de gedupeerden zet wel goede stappen. In de praktijk zien we deze laatste 4% als winnaars uit de lange strijd komen.
En daarmee komen de grote financiële bedrijven als banken en verzekeraars weg met de miljarden die zij aan rommelhypotheken, aandelenleaseproducten, woekerpolissen en woekerpensioenen hebben verkocht.
Successtory’s
Als voorbeeld het dossier ‘Koersplan’. Van de ruim 700.000 verzekerden met een woekerpolis van Aegon hadden zich er in de periode tot 2013 ruim 30.000 aangemeld bij de Stichting Koersplandewegkwijt. Deze stichting heeft ruim tien jaar geprocedeerd en uiteindelijk de zaak gewonnen. In 2013 heeft de Hoge Raad uitspraak gedaan en werden de verzekerden die zich bij deze stichting hadden aangesloten gecompenseerd. De overige 670.000 gedupeerden kregen niets of heel weinig.
Een ander voorbeeld is de groep van 700.000 mensen met een aandelenleaseproduct. Slecht 12.000 mensen kregen vorige maand het gelijk aan hun zijde door een uitspraak van de Hoge Raad. Zij hadden zich aangesloten bij de claimorganisatie ConsumentenClaim, die 13 jaar voor haar klanten heeft geprocedeerd en de zaak uiteindelijk heeft gewonnen. Het gaat daarbij om een gemiddelde compensatie van € 30.000 per gedupeerde. En ook hier zien we dat 688.000 gedupeerden achter het net vissen omdat ze zich niet of niet tijdig hebben aangesloten bij de juiste organisatie. Nog 100.000 gedupeerden maken kans op schadevergoeding.
Les
Wat u uit deze voorbeelden kunt leren is dat het niet verstandig is om zelf ‘in gevecht’ te gaan met de grote bedrijven in de financiële branche. Verstandiger is het om uw energie te stoppen in het zoeken van een integere en betrouwbare claimorganisatie. Belangrijk daarbij is om erop te letten of deze organisatie de claimcode heeft ondertekend. In deze code zijn namelijk regels opgesteld voor ondermeer onafhankelijk en goed bestuur en financiële transacties. Nog geen 10% van de claimorganisaties heeft deze code onderschreven. Wanneer de claimorganisatie naast het hanteren van de claimcode ook nog eens geen verplichte entreefee vraagt, weet je dat je het maximale hebt gedaan om je recht te halen. Het enige wat nu nog nodig is, is GEDULD!
Haast
En voor degenen die nog geen stappen hebben ondernomen: haast u voordat het te laat is en er wederom een gerechtelijke uitspraak komt in het nadeel van de bank of verzekeraar en in het voordeel van hen die tijdig hun maatregelen hebben genomen.
Ab Flipse
Over Ab Flipse: Ab is in 1955 geboren in Middelburg. Tot 1987 is hij werkzaam geweest bij defensie en van 1987 tot 1993 bij een grote bank-verzekeraar. Vanaf 1993 heeft hij directiefuncties bekleed bij diverse intermediairbedrijven en was hij directeur van SmartOffice. Dit bedrijf begeleidde intermediairs naar het nieuwe werken. Hij is voorzitter van de Vereniging Woekerpolis.nl.
Ab staat bekend om zijn visie op- en vroegtijdige signalering van trends en ontwikkelingen in de financiële branche, zijn grote rechtvaardigheidsgevoel en doorzettingsvermogen, en is een groot voorstander van het vergroten van de zelfredzaamheid van de consument, met name op financieel gebied.