Deze bijdrage is afkomstig van Beurshalte
Het is misschien wel symbolisch voor de gang van zaken in de sector. Dinsdag 15 september zakte de hoogste baas van BMW, Harald Krüger duizelig in elkaar toen hij aan een presentatie wilde beginnen bij gelegenheid van de tweejaarlijkse autoshow in Frankfurt. Het gaat met andere woorden minder met de sector. Waar twee jaar terug nog het optimisme uit elk betoog spatte, overheerst dit jaar achter het optimistisch branie van veel sprekers toch voorzichtigheid en vrees.
Ondanks uitstekende verkopen in de Verenigde Staten en een verrassend sterk Europa groeit de bezorgdheid dat het gedaan is met de gouden jaren. Volgens de consultants van LMC Automotive zullen er dit jaar wereldwijd 88 miljoen auto’s verkocht worden. Dat is een schamele 0,6% meer dan in 2014. Volgens analisten van Exane BNP Paribas zal in 2017 de groei in een krimp omslaan. Een ongeluk komt nooit alleen. Dat is ook dit keer waar. Niet alleen zal het aantal verkochte auto’s gaan afnemen, maar zal tot 2020 de wereldwijde productiecapaciteit met ongeveer 16 miljoen toenemen. Het kan niet anders, of dit moet gaan uitmonden in prijsdruk.
Aandelen autofabrikanten blijven achter bij de beursindex
De meest profijtelijke markt voor het ogenblik zijn de Verenigde Staten. Daar gaat het niet alleen uitstekend met de verkopen, maar ook met de gemiddelde winstgevendheid per auto. Dat is vooral te danken aan de lage olieprijzen. Daardoor kunnen meer Amerikanen weer een benzine slurpende pickup aanschaffen. Dit type auto heeft een veel prettigere marge dan de concurrentie van kleinere auto’s. Maar ook in dit land liggen de nodige dreigingen op de loer.
Stijging rente ongunstig
Analisten zijn bang, dat de komende renteverhoging wel eens een eerste spaak door het wiel kan zijn. Een hogere rente kan de kredietverlening nadelig beïnvloeden. Maar de Verenigde Staten kunnen ook wel eens een nieuw slagveld voor scherp concurrerende fabrikanten worden. Het lijkt er immers op, dat de markt in China een stap terug gaat doen. Fabrikanten zullen ongetwijfeld een poging wagen compensatie te zoeken op de tweede afzetmarkt ter wereld. Als er dan op korte termijn ook in dit land nieuwe productiecapaciteit op stoom komt, dan kan het wel eens snel gedaan zijn met de hoge winstgevendheid per auto.
China als groeimotor
Het is vooral de ongunstige trend in China die de producenten de grootste zorgen baren. Het land is met een afzet van bijna 25 miljoen niet alleen de grootste automarkt, maar het genereert ook nog eens de hoogste marges! Producenten als BMW en General Motors halen meer dan 40% van hun operationeel resultaat uit het land van de Rode Draak. Veel nieuwe modellen die in Frankfurt gepresenteerd werden, waren bedoeld voor deze mooie en bloeiende markt. Al deze introducties kunnen wel eens achter de markt gaan aanlopen en hun belofte nooit inlossen. Om zaken nog erger te maken, zal de lokale productie in China tot 2018 nog eens met 7 miljoen auto’s toenemen.
Natuurlijk hebben opgewekte autobaronnen in Frankfurt gelijk als ze claimen, dat China op de langere termijn verreweg de aantrekkelijkste markt is en blijft. Tientallen miljoenen Chinezen hebben geen auto en willen er dolgraag een hebben, maar vandaag even niet! Beleggers moeten misschien toch eens kritisch naar hun aandelen in deze sector kijken! De heer Krüger schijnt trouwens weer aan de beterende hand te zijn! Er is dus hoop voor de sector!
Bovenstaand artikel is geen professionele beleggingsadvies en het is ook geen uitnodiging om te gaan beleggen. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Beleggen brengt kosten en risico’s met zich mee. Het is louter de persoonlijke mening van de auteur. Voor de goede orde, de auteur heeft geen positie in een van de genoemde bedrijven..
Cor Wijtvliet
Hoofdredacteur Beurshalte.nl
Dagelijks publiceert Beurshalte nieuwsbrieven en columns van leden van de redactie en van gastauteurs over de wereld van beleggen en alles wat ermee samenhangt. Daarnaast publiceert beurshalte wekelijks een nieuwsbrief met unieke inhoud over relevante beleggingsthema’s. Belangstellende lezers kunnen een gratis abonnement nemen. Als u geïnteresseerd bent, kunt u zich hier aanmelden!