Het zal wel aan de tijd van het jaar liggen of aan het weer, maar de lucht is bezwangerd van zogeheten M&A activiteiten. Na de dure scheiding van Verizon en Vodafone kwam deze week het bericht dat Microsoft zijn langjarige partner Nokia overgenomen heeft. Beide bedrijven waren in een niet zo ver verleden iconen van de ICT sector, maar van hun beider mooie imago is weinig overgebleven.
Mobiel
De werkelijke vraag is of de overname ter waarde van $ 7 miljard Microsoft terug aan de top van de industrie zal brengen. Meer in het bijzonder, zal Nokia de sleutel zijn voor Microsoft om Apple en Google concurrentie aan te doen op de markt voor zogeheten mobile devices? Ondanks grote financiële inspanningen heeft mobiele software van het bedrijf uit Seattle een mager marktaandeel van 4%. Apple (IOS) en Google (Android) domineren deze markt met een gezamenlijk aandeel van 90%.
Kans
De opdracht, die Microsoft zich gesteld heeft is duidelijk, maar daarom niet minder zwaar. Het bedrijf moet mobile devices gaan ontwerpen, die zowel de consumenten- als zakelijke markt aanspreken. Het moet leren om hardware te gaan fabriceren en niet in de laatste plaats moet het wantrouwige aandeelhouders van zijn gelijk overtuigen.
Natuurlijk heeft CEO Steve Balmer gelijk als hij claimt, dat de dominantie van Google en Apple niet in beton gegoten is en wijst hij terecht op de rijkelijk gevulde schatkist van Microsoft. Dat neemt echter niet weg, dat de markt sceptisch is over de kans van slagen en vooralsnog louter beren op de weg ziet. Zo heeft de app.-industrie al laten weten voorlopig geen speciale apps te gaan ontwikkelen voor de windows smartphones. Het marktbereik van deze smartphones is gewoon oninteressant klein.
Marktaandeel
Om dat marktbereik groter te maken moet Microsoft toestelletjes gaan maken die weliswaar niet teveel kosten, maar wel een cool imago hebben. Alleen zo kun je de gelikte modellen van Samsung en Apple geduchte concurrentie aan doen. Hier wacht Nokia een schone taak, maar het de vraag of de Finnen in deze opdracht kunnen slagen. Het is nog amper voor te stellen, maar in 2007 had Nokia, de geestelijke vader van de smartphone, een marktaandeel van 35%. In 2012 bedroeg dat marktaandeel een magere 6%. Bovendien verkoopt Nokia sinds vorig jaar ook niet meer de meeste toestelletjes ter wereld. Ook die nummer 1 positie is overgenomen door Samsung. Nokia is duidelijk op de weg naar beneden.
Overnameprijs
De erfenis ziet er al met al niet erg veelbelovend uit. Dat verklaart, waarom Microsoft slechts $ 5 miljard betaalde voor een bedrijf met een omzet van $ 30 miljard en nog eens $ 2 miljard voor het portfolio van patenten. Blijkbaar zijn ze bij Microsoft zich er ook goed van bewust dat een groot risico bestaat, dat ze een kat in de zak kopen. Dat kan het bedrijf zich niet veroorloven. Toen Apple in 2007 de eerste iPhone introduceerde, schiep het voor zichzelf een markt die tot op de dag van introductie niet bestond. Hetzelfde gebeurde, toen het de iPad in de markt zette. Microsoft is echter geen trendsetter maar trendvolger, in een markt waar het wemelt van de concurrentie. De toekomst oogt niet vanzelfsprekend goed. Daar doet de lage overnameprijs niets aan vanaf.
Cor Wijtvliet
>> Wilt u de dagelijkse column van Cor Wijtvliet zonder een dag vertraging ontvangen? Klik hier om u aan te melden voor de gratis Wijtvliets Investment Insider nieuwsbrief! <<