Deze bijdrage is afkomstig van Beurshalte
Het groeiend aantal gevallen van obesitas in de Verenigde Staten en Europa pakt verkeerd uit voor de aanbieders van fastfood en suikerrijke frisdranken. Steeds meer consumenten keren zich af van deze caloriebommen en gaan op zoek naar gezonde alternatieven. Het is aan de aanbieders van deze steeds minder gewenste producten om met aantrekkelijke alternatieven te komen. Tot nu toe zijn ze daar nog niet echt in geslaagd.
McDonald’s is misschien het beste voorbeeld van een bedrijf dat er maar niet in slaagt om zijn menu aan te passen aan de veranderende smaak van het publiek. Nog maar enkele maanden geleden presenteerde de nieuwe ceo, Steve Easterbrook, met veel bombarie een nieuwe strategie, die het bedrijf opnieuw het pad van de groei moest opsturen. Zo mag er geen kippenvlees meer geserveerd worden dat antibiotica bevat en moet de hamburger sappiger van de grill komen. Ook probeert McDonalds meer in te spelen op lokale voorkeuren van de klant door ook lokale producten en specialiteiten aan te bieden.
Omzetdaling
De reacties op de gewijzigde strategie waren destijds terughoudend. Analisten vroegen zich af of deze aanpassingen voldoende waren om McDonald’s een kwaliteitsimago te bezorgen en zo de vertrokken klanten terug te lokken. Voorlopig hebben de twijfelaars het gelijk aan hun zijde. Tijdens de presentatie van cijfers over het 2de kwartaal bleek, dat in de Verenigde Staten de zogeheten same-store-sales voor het zevende kwartaal op rij gedaald waren. Het concern zag zijn omzet met maar liefst 9,5% dalen naar een bedrag van $ 6,5 miljard. De winst daalde nog sneller en wel met 13% naar een waarde van $ 1,2 miljard. De nood is inmiddels zo hoog gestegen, dat het management tot de conclusie is gekomen, dat er teveel vestigingen zijn. Voor het eerst in 60 jaar zullen er in de VS restaurants gesloten worden. Overigens gaat het niet alleen slecht op de thuismarkt, maar ook op een belangrijke markt als Japan.
Een ongeluk komt nooit alleen en dat gaat zeker op voor McDonald’s. Terwijl deze fastfoodaanbieder er niet in slaagt zich een overtuigend nieuw imago aan te meten met behulp van een nieuw en innovatief menu, slagen concurrenten als Taco Bell en Yum Brand daar veel beter in. De concurrentie wordt met andere woorden steeds heftiger. Dat is nog niet alles. McDonald’s dreigt ook nog eens de zogeheten millennial generatie mis te lopen. Die kiest en masse voor fastfoodketens als Chipolet en Shake Shack.
Steve Easterbrook houdt er voorlopig de moed in en heeft aandeelhouders beloofd, dat de groei al in de loop van dit jaar zal terugkomen. Hoe dat precies in zijn werk zal gaan heeft de ceo niet verteld. Het zal er wel op uitdraaien, dat er flink bezuinigd en geherstructureerd gaat worden. Ook zal er meer geld vrijkomen voor het promoten van nieuwe menu’s. Welbeschouwd behelst het huidig beleid van McDonald’s niet veel meer dan Kurieren am Symptom. Daar staat het bedrijf overigens niet alleen in. Frisdrankproducent Coca Cola probeert de afkeer van consumenten voor frisdranken met teveel suiker te bestrijden door de flessen kleiner te maken!
Cor Wijtvliet
Hoofdredacteur Beurshalte.nl
Dagelijks publiceert Beurshalte nieuwsbrieven en columns van leden van de redactie en van gastauteurs over de wereld van beleggen en alles wat ermee samenhangt. Daarnaast publiceert beurshalte wekelijks een nieuwsbrief met unieke inhoud over relevante beleggingsthema’s. Belangstellende lezers kunnen een gratis abonnement nemen. Als u geïnteresseerd bent, kunt u zich hier aanmelden!