Het is zo langzamerhand een vertrouwd beeld geworden. Bedrijven zitten op bergen cash en weten eigenlijk niet wat ze ermee aan moeten. Dan komen vervolgens de beleggers in actie en eisen dat de bedrijven de cash aan hen uitdelen. Dat is ook het geval bij Samsung. Dit Koreaans bedrijf zit op $ 60 miljard aan liquiditeiten en doet er weinig mee. Beleggers eisen hun deel, maar Samsung wil dat niet, omdat het naar eigen zeggen nog steeds een groeibedrijf is.
Op die claim valt wel een en ander af te dingen. Zo heeft het bedrijf recentelijk voor de derde keer op rij de wereld ‘verblijd’ met een winstwaarschuwing. Die derde waarschuwing op rij is eerst en vooral toe te schrijven aan de smartphone divisie, tot voor kort de motor achter een indrukwekkende winstgroei. In 2013 was deze divisie goed voor 2/3 van de winst.
Samsung verliest marktaandeel
Naar eigen zeggen heeft ’s-Werelds grootse producent van mobile devices vooral te kampen met een ontzagwekkende concurrentie op de Chinese markt van Chinese bedrijven als Xiaomi en Lenovo. Door die concurrentie is het marktaandeel van Samsung op die markt teruggelopen van 25% naar 18%. Vooral Xiaomi bezorgt Samsung veel hoofdbrekens. De Chinezen beweren smartphones voor de bovenkant van de markt te produceren tegen zeer lage kosten. En met succes naar het schijnt. In 2013 verkocht het bedrijf 19 miljoen toestelletjes, dit jaar zijn het er waarschijnlijk 60 miljoen en volgend jaar moeten het er 100 miljoen worden. De door Xiaomi geïnitieerde prijzenslag heeft al de nodige navolgers gekregen en ook Samsung zal er niet aan kunnen ontkomen om de prijzen te verlagen. Dat is niet goed voor de marges.
En dan heeft Samsung nog te maken met factoren, waar het bedrijf weinig aan kan doen. De nationale munt, de won, wordt steeds duurder. De meest zorgwekkende factor is toch wel de vertraging in de wereldwijde vraag naar smartphones. In 2013 liet die nog een gezonde vraag van 42% zien. Maar volgens onderzoeksbureau Gartner naderen zeker de Westerse markten met hun voorkeur voor high end devices de verzadigingsgraad. De groei zal meer en meer moeten komen uit de Opkomende Markten, waar voor het merendeel goedkopere toestelletjes met een lagere marge verkocht worden.
Veranderende marktomstandigheden zijn zonder meer een probleem voor Samsung, maar het niet het hele verhaal. Samsung slaagt er niet in mee te gaan in deze veranderingen met als resultaat, dat het een achterblijver is geworden. De Koreaanse groei is veel lager dan de gemiddelde groei. Critici verwijten het bedrijf daarom, dat het de trends in de markt onvoldoende herkend heeft. Dat zou in feite de kern van de problemen zijn.
Samsung verweert zich tegen deze aantijgingen met het argument dat de problemen tijdelijk zijn. Het bedrijf staat op het punt een serie nieuwe mobile devices in de markt te zetten. Zo zal er in september een nieuwe Galaxy Note phablet op de markt komen. Of dat voldoende is, het blijft de vraag. In de maand september komt namelijk Apple met een nieuw iPhone op de markt. Waarschijnlijk een toestel met een groter scherm, waarvoor de high end kopers een grote voorkeur schijnen te hebben. Het kan goed zijn, dat Apple met die nieuwe iPhone aan de bovenkant van de markt klanten van Samsung gaat afsnoepen. Die kans is niet gering, omdat recente introducties slechts ogenschijnlijke innovaties bevatten. Het is allemaal niet wereldschokkend, dat geeft zelfs Samsung toe.
Gebrek aan innovatie
Volgens de aandeelhouders is Samsung op dit moment simpelweg niet in staat echt innovatieve producten in de markt te zetten, die grote investeringen rechtvaardigen. Veel investeringen zijn in hun ogen louter geldverspilling. Ergo, het geld kan beter aan de aandeelhouders terug gegeven worden. Samsung heeft een geschiedenis van het negeren van de wensen van aandeelhouders, maar dit keer kan het bedrijf wel eens van deze lijn afwijken. De huidige voorzitter en grootaandeelhouder Lee Kun-hee ligt nog steeds in het ziekenhuis na een zware hartaanval. Het zittend management begint zich geleidelijk af te vragen of hij nog ooit zal terugkeren aan de top van het bedrijf. Dat betekent, dat er een nieuwe generatie Kun-hee zich moet gaan warm lopen voor de opvolging. Dat betekent ook, dat deze generatie over voldoende middelen moet kunnen beschikken om eventueel de belasting op de erfenis te betalen en toch een strategisch en controlerend aandeel in het bedrijf te behouden. Een royale dividenduitkering zou dan bijzonder van pas komen!
Cor Wijtvliet
BELANGRIJK:
– Opmerkingen en vragen kunt u richten aan: [email protected]
– Bezoek ook de website van Cor Wijtvliet en lees meer door hem geschreven artikelen
– U kunt Cor Wijtvliet boeken voor een inspirerende spreekbeurt. Laat u verrassen!
– U kunt zich hier abonneren voor het wekelijks Cor Wijtvliet Journaal, voor het geval u deze
nog niet automatisch ontvangt.
– Maak ook kennis met de nieuwsbrief Crash Investor, een vrijwel onmisbaar document voor de actieve belegger!