Nog maar een week geleden waarschuwde Elon Muskie. CEO van Tesla, de beleggersgemeenschap dat het aandeel Tesla zwaar overgewaardeerd is. Op het eerste gezicht heeft Muskie helemaal het gelijk aan zijn kant. Aan het begin van het jaar bedroeg de koers van het aandeel $ 27 om vervolgens door te stijgen naar $ 194,50 aan het einde van september.
Voor de goede orde, Tesla is een uiterst modieuze elektrische auto met een actieradius van 265 mijl.
Muskie is niet de enige CEO, die aandacht vraagt voor de in zijn ogen doorgeslagen koersstijgingen. Enkele dagen voordat hij met zijn uitspraken kwam, deed Reed Hastings hetzelfde. Hastings is de ceo van Netflix. Toch is het een zeldzame boodschap die beleggers niet zomaar in de wind mogen slaan.
Kritiek op Tesla
En terecht. Al in augustus verscheen er een kritisch verhaal over Tesla in het blad Forbes. Toen schommelde het aandeel rond een koersniveau van $ 150. Volgens de auteur, David Trainer, had het verhaal Tesla alle kenmerken van een bubbel. Hij wees daarbij op de enorme koersstijging in 2013, maar ook op de gevaren die het aandeel bedreigden. Volgens Trainer had Tesla aan het einde van 2012 voor een bedrag van $ 25 miljoen aan personeelsopties uitstaan. In augustus was de waarde daarvan gestegen naar $ 3,1 miljard of wel een vijfde van de marktkapitalisatie van die dagen. Trainer uitte zijn bezorgdheid, dat beleggers onvoldoende doordrongen waren van de mogelijke verwaterende effecten als die opties op de markt komen.
Een tweede argument sneed zo mogelijk nog meer hout. Het ging om de winstgevendheid van het bedrijf. Die laat nog op zich wachten. Volgens de auteur zou Tesla 10 jaar lang met 35% moeten groeien om zijn waardering waar te maken. Dat is niet onmogelijk, maar het ligt evenmin voor de hand. Tesla heeft nu een unieke positie in de automarkt, maar hoelang zal het die kunnen handhaven? De markt is uiterst concurrerend en wordt gedomineerd door enkele grote spelers.
Speculatief
Trailer komt in augustus al tot de conclusie, dat Tesla voor veel beleggers een speculatief aandeel is. Beleggers laten zich meevoeren door het momentum in de hoop dat de koersstijging doorzet. Trailer staat niet alleen in zijn opinie. Volgens John Lovallo, analist bij Bank of America, is het aandeel Tesla fors overgewaardeerd. Dat spreekt wel uit zijn koersdoel van $45. De analist stelt vast, dat sinds mei van dit jaar institutionele beleggers afscheid zijn gaan nemen van het aandeel. Hun plaats is ingenomen door de particuliere belegger. Die surfen vooral mee op de golven van het momentum. Maar dat momentum lijkt op zijn einde te lopen. Dat is deels toe te schrijven aan enkele recente incidenten. Nog niet zolang geleden vloog een Model S spontaan in brand. Bovendien lijkt de expansie in Europa minder vanzelfsprekend dan gedacht. Lovallo gelooft daarom niet, dat de recente koersdaling van tijdelijke aard is. Meer zekerheid zal op 5 november komen. Dan publiceert Tesla haar cijfers over het derde kwartaal. Die zullen in ieder geval meer uitsluitsel geven over Europa. De analist van Barclays Bank, Brian Johnson waarschuwt ervoor, dat meevallende cijfers de waardering van het aandeel nog verder omhoog kunnen duwen, liever gezegd naar een te hoog niveau. Te hoge waarderingen verhogen alleen nog maar het speculatief karakter van het aandeel. Zijn koersdoel is dan ook $ 141.
Het succesnummer van Tesla is de Model S, een 5-deurs sedan met relatief veel bagageruimte en een ongekende acceleratie.
9 gedachten over “Tesla is voer voor speculanten”
Ik hoop dat de bubbel leeg loopt want ik zit sinds vorige week short op Tesla
http://ingsprinters.nl/sprinters/aandelen/Tesla/NL0010540183
Spannend, voor mij is het too hot to handle… Ik blijf bij dat saaie goud.
Beetje slordig.
De getoonde foto is van een Fisker.
Ik heb het aangepast, die foto was inderdaad niet van een Tesla 😛
Excuus voor de verkeerde foto. Zo wordt wederom pijnlijk duidelijk dat ik niets met auto’s heb.
Moet er niet aan denken dat dit ook toekomst in Nederland is.
In de mierenhoop van mensen in het dagelijkse verkeer zijn er veel verkeers slachtoffers te betreuren.
Dat komt natuurlijk door menselijk falen.
De bestuurder anticipeert niet,let niet op,laat zich afleiden of heeft zijn voertuig niet technisch in orde. Dan zijn verkeersongevallen natuurlijk haast onvermijdelijk.
Maar nu zijn er mensen op aarde die denken moderne computer techniek te kunnen loslaten op voertuigen. Computer techniek die het besturen van een voertuig overneemt van de bestuurder.
De mensen die dit in gedachten hebben noem ik maar eens gemakshalve tesla yuppies omdat dit alles al jaren geleden met de tesla auto is begonnen.
Deze tesla yuppies denken op deze manier de verkeersveiligheid te bevorderen en dus het aantal verkeers slachtoffers te verlagen.
Weer een stap naar het praktisch onhandiger maken maken van de mens/bestuurder zelf. Zodra er storingen in het systeem van zelfrijdende voertuigen of storingen in sensoren in asfalt optreden zijn risico’s op verkeersongevallen velen malen groter.Verder ligt deze techniek ook nog eens sabotage gevoelig.
Maar dat krijg je een tesla yuppie niet aan zijn common sense verstand gebracht. Zouden de tesla yuppie’s dan toch geen verstand hebben net als sommige regeringen?
https://thenextweb.com/artificial-intelligence/2017/09/13/us-government-releases-updated-guidelines-self-driving-cars/#.tnw_pYx9O1a7
Er zijn ook van die tesla yuppies in Duitsland.
Goede vakbekwame chauffeurs zullen zo in in de toekomst verdwijnen.
De toekomstige automobilist zal net dom en onhandig worden als de politic’s.
https://www.dezeen.com/2017/09/13/five-innovative-self-driving-electric-car-designs-frankfurt-motor-show-2017/
Zo kun je zien dat zelfs Trump niet meer over gezonde hersenen beschikt.
Trump Unveils Guidelines on Self-Driving Cars
http://www.industryweek.com/leadership/trump-unveils-guidelines-self-driving-cars