China bouwt spoorlijnen in Afrika

De Chinese premier Li Keqiang zette samen met de presidenten van Kenia, Oeganda, Rwanda en Zuid-Soedan de handtekening onder een groot project dat de infrastructuur tussen de landen moet verbeteren. Hierbij waren ook vertegenwoordigers uit Tanzania, Burundi en van de Afrikaanse ontwikkelingsbank aanwezig.

Het project omvat de bouw van een nieuwe spoorlijn die Nairobi en Mombasa met elkaar verbindt. Deze hogesnelheidslijn, die zowel voor passagiers- als voor goederenvervoer ingezet kan worden, zou een sterke impuls moeten geven aan de regionale handel.

Gezamenlijke wens

Volgens de Chinese premier liet de aanwezigheid van zoveel Afrikaanse leiders zien dat de betrokken landen de gezamenlijke wens koesteren om het spoorwegennet in het oosten van Afrika te ontwikkelen. “Dit project laat zien dat er een gelijke samenwerking is die wederzijdse voordelen brengt voor China en de oost-Afrikaanse landen. Het spoorwegennet is een zeer belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van de infrastructuur”, zo voegde de Chinese leider premier eraan toe. Volgens Keqiang moet ieder land eerst haar infrastructuur ontwikkelen, voordat er economische ontwikkeling kan plaatsvinden.

De spoorwegverbinding tussen Mombasa en Nairobi is een belangrijk onderdeel van de infrastructuur van Afrika. Het traject is 609 kilometer lang en zal later worden uitgebreid naar Uganda, Rwanda en Zuid-Soedan. Nu de handtekeningen gezet zijn kan de voorbereiding voor de bouw van de spoorlijn beginnen. Naar verwachting zal de eerste rails in oktober aangelegd worden. Over 3,5 jaar moet het volledige traject van ruim 600 kilometer operationeel zijn.

De president van Kenia sprak zijn vertrouwen uit in de samenwerking met China: “In tegenstelling tot de ongelijke behandeling en het wantrouwen van de koloniale machthebbers uit het verleden is de relatie tussen Afrika en China gebouwd op wederzijds vertrouwen”

Li Keqiang zei dat de Chinese bedrijven die aan de bouw van de spoorlijn meewerken werk én opleiding zullen verschaffen aan de lokale bevolking. De totale kosten van het project zijn geraamd op $3,8 miljard, waarvan China 90% financiert. De resterende 10% wordt ingelegd door de regering van Kenia.

De Chinese premier bracht de afgelopen dagen ook al een bezoek aan Ethiopië, Nigeria en Angola. Kenia was de laatste stop van de rondreis van Keqiang door Afrika.

china-africa-railway

Frank Knopers

Frank Knopers studeerde bedrijfswetenschappen aan de Universiteit Twente in Enschede en behaalde een Master in Financial Management met een onderzoek naar de effectiviteit van waardebeleggen (value investing) in Nederland. Sinds het uitbreken van de financiële crisis is Frank zich gaan verdiepen in de werking van het geldsysteem.