Gedragscontrole verzekeraar op Facebook is 1 april grap

Social-Checker start discussie over privacygevoelige gegevens

Diemen, 1 april 2014 – De proef met beeld- en taalherkenningssoftware Social-Checker van De Nederlanden van Nu is een 1 april grap. Er verschenen vorige week na de aankondiging door de verzekeraar diverse berichten in de media dat de online verzekeraar klanten ging controleren op social media. Via een app konden mensen toegang geven tot hun Facebook-profiel en berekenen of zij in aanmerking kwamen voor premiekorting.

Privé blijft privé
Ruim 2.000 mensen bezochten de website en enkele honderden berekenden daadwerkelijk via de Social-Checker hun korting. Bij een profiel zónder risicofactoren kregen klanten premiekorting tot wel 25% (pdf). In de praktijk had de verzekeraar geen volledige toegang tot de informatie op de profielen, zegt ook Directeur van De Nederlanden van Nu Arjen Dijkstra: “Onze tool berekende premiekorting op basis van de eerste letter van de voornaam. Mensen met een voornaam die begon met een van de letters G-R-A-P-J-E  kregen 0% korting. We weten dus helemaal niet of iemand veel of weinig partyfoto’s plaatst of chat over drugsgebruik. Dat vinden we veel te ver gaan. Wat we met de 1 april grap ook duidelijk willen maken, is dat het niet verstandig is om zomaar alles online te zetten. Dat kan soms ook tegen je worden gebruikt. Mensen die treuren over een gemiste korting kunnen we geruststellen. Omdat wij geen geld investeren in dure reclame, profiteren klanten bij ons altijd van een zo laag mogelijke premie.”

Discussie over privacy
De online verzekeraar wil graag de discussie starten over het gebruik en misbruik van privacygevoelige klantgegevens.  Op media als GeenStijl en Twitter waren er voor- en tegenstanders van de Social-Checker. Ook Editie NL besteedde aandacht aan de tool. Dijkstra: “Diverse mensen hadden hun bedenkingen over een controletool. Is het wel wenselijk dat een verzekeraar of andere financiële instelling zoveel weet over klanten? Een terechte vraag, waar we zorgvuldig naar moeten kijken. Social media kunnen handig zijn om bijvoorbeeld verzekeringsfraude tegen te gaan. Maar dan moeten we daar wel goede afspraken over maken. Op ons online discussieplatform praten we hierover graag verder met consumenten.”

Wie mee wil praten met de online verzekeraar over privacy en het waarborgen van gevoelige gegevens, kan terecht op het discussieplatform van De Nederlanden van Nu