Online gaming schiet de hoogte in in tabellen buitenlandse directe investeringen

De gaming markt kan weer uitstekende cijfers voorleggen. Er wordt verwacht dat de sector in 2020 een wereldwijde omzet van 159,3 miljard dollar zal genereren. Mobiele games blijven ook dit jaar het grootste segment. Chinese techreuzen zijn koploper in het ontwikkelen van deze mobiele games. Of deze groei duurzaam is, is niet zeker. Ook of gaming bedrijven verder blijven uitbreiden in andere landen valt nog af te wachten. Toch zijn de signalen hoopgevend.

De opkomende markten verwachten tegen het einde van 2020 92 miljoen nieuwe gamers aan te trekken. Dat zou de wereldwijde inkomsten in de sector op bijna 200 miljard dollar brengen tegen 2023, zo voorspelt Newzoo, de aanbieder van games en e-sports analyses, in zijn Global Gaming Report.

Mobiel blijft het grootste segment van de gaming sector in 2020, met opbrengsten van 77,2 miljard dollar, een jaarlijkse verhoging van 13.3 procent. “Bij mobiele games is alles al digitaal, dat maakt de ontwikkeling van het spel minder complex dan voor een PC of console, en minder gevoelig voor storingen”, zegt marktanalist Tom Wijnan van Newzoo. Deze trend is duidelijk te zien bij de online casino’s. Casinoraadgever.com, een website die de online gokmarkt op de voet volgt, bevestigt dat de online casino’s zeer snel zijn overgeschakeld van pc naar mobiel. Ontwikkelaars van nieuwe casinospelen lanceren tegenwoordig een nieuw product onmiddellijk mobiel en het aantal mobiele gokkers groeit aan een sneltempo, zo luidt het. Meer dan 60% van de nieuwe spelers meldt zich aan met mobiele toestellen.

Azië snelste groeier

De Aziatische landen zijn verantwoordelijk voor meer dan de helft (54 procent) van de spelers in de wereld en 49 procent van de wereldwijde inkomsten, met een groei van 9,9 procent vanaf februari/maart 2019 tot dezelfde periode in 2020. Hoewel Noord-Amerika de op één na grootste markt is in termen van inkomsten, toonde het de op één na laagste groei van elk gebied met 8,5 procent. Europa kende de laagste groei: 7,8 procent sinds 2019.

Het gros van de mobiele games wordt ontwikkeld in China. Wijnan verwacht niet dat Chinese techreuzen als Tencent hun uitbreidingsplannen in de koelkast zullen steken. Maar of deze expansie inhoudt dat er gaming studio’s en andere operaties worden opgericht in het buitenland is onzeker. De gaming industrie is sowieso maar goed voor 1 procent van de buitenlandse directe investeringen. Chinese bedrijven verkiezen bovendien meestal om andere bedrijven over te nemen en de knowhow mee naar huis te nemen.

Russen verkennen Aziatische markt

Gevestigde Amerikaanse bedrijven zoals Activision Blizzard konden voor het eerste kwartaal van 2020 positieve cijfers voorleggen. Wat de impact van de de pandemie zal zijn op de toekomstige activiteiten van het bedrijf, kon Activision Blizzard niet zeggen. Het in Rusland gevestigde My.Games haalt 72 procent van zijn inkomsten uit mobiele games op de Noord-Amerikaanse en Europese markt. CEO Vasily Maguryan zegt dat de pandemie geen invloed zal hebben op de bestaande uitbreidingsplannen van het bedrijf, die gericht zijn op Azië.