Als ondernemer wil je niets liever dan groei voor je bedrijf. Dit is namelijk vast de belangrijkste doelstelling waar je naartoe wilt werken. Meerdere werkzaamheden binnen je bedrijf dragen bij aan deze doelstelling. Door te investeren in marketing zul je meer naamsbekendheid krijgen, door te richten op sales zul je producten of diensten verkopen. Door je te richten op het aannemen van de juist opgeleide werknemers zullen de werkzaamheden met zorg worden uitgevoerd. Er zijn tal van dingen die bijdragen aan de groei van het bedrijf. Wanneer je merkt dat je bedrijf sneller gaat groeien, zul je ook merken dat je minder tijd hebt voor je werkzaamheden. Je hebt namelijk meer klanten, en dus ook meer werk. Hierbij is het belangrijk dat je een aantal werkzaamheden gaat uitbesteden, om de groei van het bedrijf nog meer te stimuleren.
Tip 1: Besteed de administratie van de salarissen uit
Als ondernemer is tijd je kostbaarste bezit. Op een gegeven moment krijg je het steeds drukker met ondernemen en heb je steeds minder tijd voor andere werkzaamheden. Dit is het moment dat je werkzaamheden moet gaan uitbesteden. Zo kun je bijvoorbeeld ervoor kiezen om salarisadministratie uitbesteden. Op deze manier hoef je niet elke maand tijd vrij te maken om te zorgen dat de salarissen van je medewerkers worden uitbetaald. De tijd die je hiermee bespaart kun je gebruiken voor andere werkzaamheden, zodat de groeimogelijkheden van je bedrijf worden blijven gestimuleerd. Met een programma als salesforce kun je informatie sturen naar je potentiële klanten. Salesforce integratie kun je koppelen aan je systemen, zodat je vanaf één centraal punt je marketing en communicatie kunt richten. kunt je salarisadministratie laten uitbesteden door middel van bijvoorbeeld Salure.nl Dit is een programma die in een handig overzicht de salarissen van je werknemers weergeeft en bijhoudt.
Tip 2: Stop niet met investeringen
Een veelvoorkomende valkuil van bedrijven die ineens een groeispurt doormaken, is dat ze hun investeringen stopzetten of niet aanpassen naar de huidige omvang van het bedrijf. Dit bevordert de groeidoelstellingen van het bedrijf niet, waardoor de snelle groei al snel zal afnemen. Pas daarom je investeringen aan naar de huidige situatie van je bedrijf. Hoe groter je bedrijf, hoe meer investeringen daarom nodig zijn om nog een grotere doelgroep te bereiken. Doe onderzoek via welke kanalen en platformen je de doelgroep het beste kunt bereiken en besteed geld en aandacht aan marketing. Dit zal de groei van je bedrijf blijven stimuleren.
Tip 3: Onderhoud contact met je klanten
Klanten zijn de reden waarom jouw bedrijf kan groeien. Behandel ze daarom goed en professioneel. Dit houdt in dat je e-mails snel moet beantwoorden en klachten zorgvuldig moet afhandelen. Trouwe klanten zullen met fijne ervaringen over jouw bedrijf vertellen. Op deze manier vergroot je de kans dat je nieuwe klanten aan je bedrijf zult binden.