Onze technologie heeft zich de afgelopen jaren razendsnel ontwikkeld en heeft onze manier van zakendoen volledig veranderd. Vooral het internet en al zijn nieuwe mogelijkheden hebben hier een enorme rol in gespeeld. En dat zal voorlopig ook wel zo blijven.
E-commerce revolutie
Kijk bijvoorbeeld naar e-commerce – het online winkelen heeft de manier waarop we boodschappen doen totaal veranderd. Amazon was de eerste grote speler die het winkelgedrag compleet opnieuw uitvond. Door het grote gemak, snelheid en een gigantisch assortiment werd de fysieke winkelervaring in een klap ouderwets.
Maar e-commerce is alleen maar het topje van de digitale ijsberg. Kijk naar de enorme impact op toeleveringsketens en logistiek. Alles is strakker, data-gedreven en hyper-efficiënt geworden. Er zijn compleet nieuwe manieren ontstaan om onze voorraden en distributie te regelen. Magazijnen draaiend op algoritmes en robots in plaats van mensenhanden. De hele logistieke keten van producten verplaatsen is een heel nieuw speelveld geworden.
Opkomst van fintech
En dan is er natuurlijk fintech – de financiële wereld krijgt ook rake klappen van al die vernieuwende technologische bedrijven. Ze beconcurreren de traditionele manieren van bankieren, beleggen en verzekeren volledig. Lenen, beleggen, verzekeren – je regelt het tegenwoordig allemaal moeiteloos via een app op je telefoon. Kunstmatige intelligentie maakt diensten veel gepersonaliseerder en veiliger.
Kracht van blockchain
Dan hebben we nog de bizarheid van cryptocurrencies als Bitcoin, waarvan de blockchain-technologie onze opvattingen over geld én eigendom op losse schroeven zet. Radicaal gedecentraliseerd en voorbij aan reguliere controlemechanismen. Ondenkbaar een decennium of twee terug!
De allergrootste gamechanger Geheel nieuwe verdienmodellen die internet en apps hebben mogelijk gemaakt. Uber en Airbnb bijvoorbeeld – giganten gebouwd op het principe van de ‘deeleconomie’. Zij hebben de accommodatie- en taxisector volledig van hun voetstuk geblazen. Voor miljoenen mensen vormt deeldiensten nu een extra of zelfs primaire bron van inkomsten.
Toename van abonnementsdiensten
En wat te denken van alle abonnementsvormen voor clouddiensten en software Vroeger kocht je zoiets eenmalig als product. Tegenwoordig betaal je doorlopend voor apps en digitale capaciteit als een dienst. Een model dat inmiddels overal opduikt – van Netflix tot Office365.
Nieuwe businessmodellen
Het is een ware revolutie, zoveel staat vast. Maar naast ontwrichting liggen er ook enorme kansen! Nieuwe soorten online businessmodellen, zoals goksites als casino777.nl, blijven grenzen verleggen. Dit soort verse innovaties bieden niet alleen nieuwe mogelijkheden voor ondernemers maar ook voor consumenten. Een voorwaarde is wel dat er ook goede regels worden gemaakt om het betrouwbaar en eerlijk te houden.
Technologie hoeft absoluut geen bedreiging te zijn. Het bied vaak juist nieuwe kansen voor de ontwikkeling van betere producten en diensten. De meest succesvolle organisaties van de toekomst zullen nu hun mentaliteit moeten aanpassen. Alleen op die manier zullen zij de de potentie van nieuwe technologieën kunnen inzien en daarmee durven te experimenteren. Natuurlijk zal niet elk experiment slagen maar door continue te vernieuwen en de nieuwste ontwikkelingen toe te passen, kunnen zij een voorsprong nemen op de concurrentie.
De ontwikkeling van AI, robotisering en de internet of things
De volgende revoluties staan alweer te trappelen. We leven in een opwindende tijd vol nieuwe kansen. Je kunt tegenwoordig alleen maar bijblijven door te vernieuwen en elke nieuwe ontwikkeling gretig op te pakken. Je blijven aanpassen is dé sleutel om deze veranderingen te overleven.
Daar zit dan ook de grootste winst van deze ontwikkelingen. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden, voor zowel gevestigde ondernemingen als startende, creatieve geesten. De economie is democratischer, innovatiekracht haalt weer de boventoon. Het is niet voor niets dat we hierover zo enthousiast raken!