Afgelopen weekend reed de eerste rechtstreekse goederentrein vanuit China de haven van Antwerpen binnen, zo meldt het Chinese persbureau Xinhua. De trein met 41 containers legde de afstand van ongeveer 11.000 kilometer in zestien dagen af en was daarmee twee keer zo snel als een containerschip.
De directe goederenverbinding over het spoor tussen Antwerpen en China is onderdeel van de Chinese Zijderoute, een grootschalig project om oude handelsroutes op het Euraziatisch continent een nieuw leven in te blazen. Tientallen landen hebben zich reeds bij dit initiatief aangesloten.
Goederenvervoer over de Zijderoute
De trein vertrok op 26 april uit de haven van Tangshan in het noordoosten van China en reed via Kazachstan, Rusland, Wit-Rusland, Polen en Duitsland naar de haven van Antwerpen. Deze reis duurde zoals gezegd zestien dagen, maar die reistijd kan met optimalisaties aan de route in de toekomst mogelijk nog wat verder ingekort worden.
Met betere verbindingen voor goederentreinen moet het voor alle landen op het Euraziatische continent aantrekkelijker worden om goederen per trein te transporteren. Vervoer per goederentrein is sneller dan een containerschip en goedkoper dan een vrachtvliegtuig en kan daarmee een waardevolle aanvulling zijn op vervoer over zee of door de lucht.
After travelling 16 days and covering a distance of 11,000 km, the first China-Belgium freight train from China's Tangshan port has arrived at Antwerp port, Belgium on May 12. pic.twitter.com/MO1eNlrdJR
— People's Daily,China (@PDChina) May 14, 2018
Deze bijdrage is afkomstig van Geotrendlines