Frankrijk en Duitsland zijn bereid het initiatief te nemen om de internationale deal met Iran overeind te houden, zo meldt de Wall Street Journal. De twee landen zijn namelijk bereid het nieuwe betaalsysteem te faciliteren waarmee Europese bedrijven zaken kunnen blijven doen met Iran. Aanvankelijk zou Oostenrijk een zogeheten special purpose vehicle opzetten om het betalingsverkeer met Iran te faciliteren, maar daar zag het land uiteindelijk toch van af. Ook Luxemburg besloot onder druk van de Verenigde Staten om zich terug te trekken.
Het Europese plan kwam daardoor op losse schroeven te staan, maar nu Duitsland en Frankrijk hun gewicht erachter zetten is de kans op succes weer wat toegenomen. De nieuwe financiële entiteit die het betalingsverkeer met Iran moet regelen wordt eigendom van alle deelnemende Europese landen en zal in Frankrijk of Duitsland worden gevestigd. Een definitief besluit is nog niet genomen, wat betekent dat de formele lancering waarschijnlijk pas volgend jaar zal plaatsvinden. Met dit zogeheten special purpose vehicle kunnen Europese producten geruild worden voor Iraanse olie.
Betalingsverkeer met Iran herstellen
Voor Iran begint het geduld ook langzaam op te raken. Lukt het de Europese landen niet om een alternatieve route te vinden, dan ziet ook de regering in Iran zich genoodzaakt de bestaande deal naast zich neer te leggen en nieuwe afspraken te maken. De Verenigde Staten besloot eerder dit jaar om de internationale afspraken over Iran niet langer na te leven, omdat het land van mening is dat Iran teveel ruimte kreeg om eventueel wapens te ontwikkelen. Ook kwam de Amerikaanse regering met nieuwe sancties, die primaire gericht zijn tegen de oliesector en de financiële sector van Iran.
De verwachting is dat Europese landen deze week tijdens de bijeenkomst van de G20 in Buenos Aires verder zullen praten over het alternatieve betaalsysteem voor Iran. De landen hopen dat de nieuwe financiële entiteit die het betalingsverkeer met Iran zal coördineren in de toekomst ook een banklicentie zal krijgen en een formele Europese instelling kan worden.
Deze bijdrage is afkomstig van Geotrendlines