Centrale planeconomie werkt niet: Voorraad auto’s bij General Moters blijft groeien

General Motors bezweek in 2009 door een combinatie van factoren. Niet alleen waren de auto's die ze maakten in veel opzichten achterhaald, ook had het bedrijf zich in grote mate blootgesteld aan het financiële systeem door op grote schaal financiële producten aan te bieden aan haar klanten. De financiële dienstverlening was voor General Motors op een gegeven moment nog winstgevender dan de productie en verkoop van de auto's zelf. Het bedrijf maakt voertuigen voor de merken Chevrolet, GMC, Cadillac en Buick, waarvan de eerstgenoemde verreweg het grootste is. Als gevolg van de financiële crisis werd ook General Motors hard geraakt. De autoverkopen liepen terug en veel leningen die het bedrijf had verstrekt aan haar klanten bleken van beroerde kwaliteit.

Het bedrijf dreigde bankroet te gaan, maar de regering van het land dat ooit kapitalistisch genoemd mocht worden vond dat geen goed idee. Obama gaf General Motors financiële steun, zodat het bedrijf overeind kon blijven. Er werd veel geld geïnvesteerd om het bedrijf weer op de been te helpen en te modeiseren, maar volgens Obama kunnen we als gevolg daarvan wel weer spreken van een succesverhaal. Het bedrijf draait weer en er zijn mensen aan het werk die anders misschien werkloos waren geworden, dat is althans de draai die de Amerikaanse president eraan geeft. In de verkiezingscampagne komt het onderwerp opnieuw ter sprake, omdat de presidentskandidaten van mening verschillen over dit onderwerp. Republikein Mitt Romney beweert dat General Motors failliet had moeten gaan, terwijl Obama blijft volhouden dat de redding een succes was.

Maar hoe gezond is overheidsinterventie in een vrije markt? Zorgt een vrije markt er niet juist voor dat vraag en aanbod op elkaar afgestemd blijven en dat de concurrentie de prijzen scherp en het tempo van innovatie hoog blijven? Het bewijs van falende overheidsinterventie is te vinden op de website van General Motors zelf, waar maandelijks wordt gerapporteerd hoeveel auto's er verkocht zijn en hoeveel er nog in de keten zijn achtergebleven als voorraad. Deze voorraad is sinds de redding van de fabrikant gestaag opgelopen, van 385.000 auto's in december 2009 tot een nieuw record van 667.096 auto's in februari 2012. Onderstaande grafiek, afkomstig van Zero Hedge, geeft de maandelijkse ontwikkeling van de voorraad weer.

Om deze voorraadcijfers in perspectief te plaatsen: in februari 2012 werden er door Genersal Motors in totaal 209.306 voertuigen verkocht. Daarmee komt de genoemde voorraad van 667.096 auto's neer op ongeveer 80 dagen aan autoverkopen. We vragen ons af wie de verliezen voor deze grote voorraad moet dragen, want vroeg of laat zal er natuurlijk op afgewaardeerd moeten worden. Klik op onderstaande afbeelding voor een grotere versie van de grafiek.

Voorraadontwikkeling bij General Motors sinds november 2009 (Bron: Zero Hedge)

Marketupdate.nl Crypto redactie
Marketupdate.nl Crypto redactie

Dagelijks op de hoogte van het crypto nieuws via marketupdate.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doe mee met de Bullrun 🚀20 euro gratis tijdelijke actie bij Bitvavo