Grote winkelketens in de Verenigde Staten hebben het erg moeilijk om hun hoofd boven water te houden. Alleen in de eerste drie maanden van dit jaar zijn er al veertien failliet gegaan, bijna evenveel als het totaal over heel 2016. Als dit een voorbode is voor wat er in de rest van het jaar gaat gebeuren, dan zou dit wel eens het jaar met de meeste faillissementen kunnen worden sinds het uitbreken van de kredietcrisis in 2008.
Het zijn vooral de winkelketens in de grote steden die kleding, schoenen, outdoor artikelen en consumentenelektronica verkopen die bezwijken onder de concurrentie met online aanbieders. De consumentenbestedingen blijven achter, waardoor veel winkels hun omzet zien dalen en in de rode cijfers komen. De marktsegmenten die het minst geraakt worden door online winkelen zijn voeding, doe-het-zelf zaken, apotheken en meubelzaken.
Aantal faillissementen is dit jaar spectaculair toegenomen (Bron: Bloomberg)
Meer faillissementen
Volgens analisten van S&P Global Market Intelligence hebben sommige winkelketens zich onvoldoende aangepast op een tijdperk waarin steeds meer aankopen online wordt gedaan. Daardoor verkopen de traditionele winkels steeds minder en is er een overaanbod aan winkels ontstaan. De verwachting is dat er in de komende jaren nog veel meer winkels failliet zullen gaan.
De Visual Capitalist verzamelde wat cijfers van de Amerikaanse retailmarkt en maakte daar de volgende infographic van. Hoe kan het dat het zo slecht gaat met de winkelverkopen in de Verenigde Staten? Gaat het dan toch niet zo goed met de economie als het officiële werkloosheidscijfer van 4,4% suggereert? Of is de werkloosheid in werkelijkheid veel groter dan die cijfers doen vermoeden?
Amerikaanse winkelketens in de problemen (Bron: Visual Capitalist)