Terwijl op de aandelenmarkt het enthousiasme de bovenhand voert is het sentiment in de scheepvaart beduidend minder positief. We hebben het dan over de Baltic Dry Index, een index voor de prijzen die betaald worden voor het vervoer van bulkgoederen. Deze index wordt gezien als een indicator voor de stand van de wereldeconomie, omdat de scheepvaartsector op het allerhoogste niveau vrij inelastisch is.
Baltic Dry index
Het duurt twee jaar om een groot vrachtschip voor bulkgoederen te bouwen en het is zeer kostbaar om een dergelijk schip niet in bedrijf te houden. Omdat de transportcapaciteit over zee relatief inelastisch is, kan men het aantrekken van de wereldhandel terugzien in een stijging van de Baltic Dry Index. Omgekeerd geldt dat de index bij een afname in de vraag naar bulkgoederen ook zeer snel kan dalen. De volgende grafiek laat zien dat de index sinds het begin van dit jaar gehalveerd is. Dat staat haaks op de ontwikkeling van de aandelenkoersen over dezelfde periode. Deze grafiek van Ycharts laat zien dat de index al enkele jaren in een dalende trend zit.
Harpex
Een alternatieve indicator voor de tarieven van de scheepvaart is de Harpex. Deze indicator meet niet de tarieven van bulkgoederen, maar die van eindproducten. Deze index is volgens sommigen nauwkeuriger dan de Baltic Dry. De grafiek van deze index laat evenmin een hoopvol beeld zien.
Baltic Dry Index is dit jaar al bijna gehalveerd (Bron: YCharts)
De alternatieve Harpex heeft sinds 2011 geen opleving meer gekend (Bron: Ycharts)