De wereldhandel is vandaag de dag slechter dan tijdens de financiële crisis van 2008, zo concludeert Nils Andersen, topman van het grootste internationale transportbedrijf Maersk. Dalende grondstofprijzen, een aanhoudend lage olieprijs en een groeivertraging in China drukken de tarieven voor goederenvervoer verder omlaag en dat merken ook de grote transportbedrijven van deze wereld. Het aandeel Maersk is in de afgelopen tien maanden bijna gehalveerd, nadat de koers woensdag met 8% onderuit ging.
“Het gaat nu slechter dan in 2008. De olieprijs is nog lager dan het dieptepunt van 2008 en staat al een lange tijd op dit niveau. Het ziet er niet naar uit dat de olieprijs snel weer zal stijgen”, zo verklaarde Nils Anderson tegenover de Financial Times. Maar hij voegde er tegelijk aan toe dat Maersk er nu beter voor staat dan in 2008, omdat er al flink in de kosten gesneden is en omdat de schuldpositie wat is afgebouwd. Het transportbedrijf heeft ook blootstelling aan de energiesector en merkt dus de gevolgen van de dalende olieprijs.
Groei wereldhandel stagneert
Maersk voorspelde voor het afgelopen jaar een groei van nul tot één procent voor de wereldeconomie. Dit jaar is de verwachting met één tot drie procent iets beter, maar nog steeds schraal in vergelijking met het gemiddelde van 4-5 procent groei sinds het uitbreken van de financiële crisis in 2008 en de dubbele cijfers van voor deze crisis.
Analisten werden negatief verrast toen Maersk de cijfers over het vierde kwartaal naar buiten bracht. In plaats van de verwachte $300 miljoen winst werd er een verlies geleden van $2,5 miljard. Dat verlies is voor een deel toe te schrijven aan afschrijvingen op bezittingen die het bedrijf heeft in de oliesector van Kazachstan, Koerdistan, het Verenigd Koninkrijk, Angola en Brazilië.
Baltic Dry index naar dieptepunt
De transportcapaciteit voor bulkgoederen is door de zwakke groei van de wereldeconomie veel groter dan de vraag, met als resultaat dat de tarieven voor het vrachtvervoer alsmaar verder dalen. De Baltic Dry Index, die deze tarieven in kaart brengt, zakte vandaag voor de derde dag op rij en bereikte het laagste niveau sinds de eerste meting begon in 1985. De index staat op het moment van schrijven op 291 punten, een daling van 98% ten opzichte van het recordniveau van 11.793 punten in mei 2008.
Baltic Dry Index naar nieuw dieptepunt
Maersk: Wereldhandel is nu slechter dan tijdens de financiële crisis van 2008