Zwakke munt maakt de brandstof duur in Groot-Brittannië

Het Britse pond heeft sinds het begin van dit jaar ongeveer 6% van haar waarde verloren ten opzichte van de Amerikaanse dollar, de valuta waarin de olie doorgaans wordt afgerekend. Kreeg men begin januari nog $1,625 voor een pond, vandaag is dat slechts $1,525. Die verzwakte wisselkoers vertaald zich rechtstreeks naar de olieprijs, omdat Groot-Brittannië veel olie moet importeren om aan de binnenlandse vraag te voldoen.

In een maand tijd werd benzine ongeveer 5 pence duurder en in de afgelopen week kwam daar nog een cent bij. Het vullen van de 70-liter tank van een Ford Mondeo kost nu £4,37 meer dan zes weken geleden, zo becijferde de Britse Auto Association (vergelijkbaar met de ANWB). De maandelijkse brandstofkosten voor een gezin met twee auto's zijn met £13,25 gestegen sinds het begin van dit jaar, aldus de Auto Association (AA).

De prijsverschillen tussen verschillende regio's van Groot-Brittannië zijn niet zo groot. Het goedkoopst is de bezine in Yorkshire en Humberside, waar men 137,6 pence afrekent voor een liter. De benzine is het duurste in noord Ierland, daar betaalt men 138,7 pence per liter. De prijzen voor diesel variëren ook per regio en lopen uiteen van 144,2 tot 145,2 pence per liter.

Het Britse pond heeft al ruim 6% van haar waarde verloren tegenover de dollar sinds begin dit jaar (Bron: Yahoo Finance)

Minder tanken

Men anticipeert op de stijgende brandstofprijzen door minder gebruik te maken van de auto, want de totale verkoop van benzine in het Verenigd Koninkrijk zakte in januari naar het laagste niveau in 23 jaar tijd. In januari werd er 1,465 miljard liter benzine getankt, een daling van 14 miljoen liter vergeleken met het vorige dieptepunt van maart vorig jaar. De AA merkt op dat automobilisten getroffen worden door de waardedaling van het Britse pond en de hoge inflatie.

De directeur van de Britse Auto Association, Edmund King, zei dat de meest recente stijging van de brandstofprijzen een grote impact hebben op de consumentenbestedingen. Volgens hem zijn de Britse automobilisten de hoge prijzen beu. “We praten niet meer over de automobilist als een melkkoe voor de belastingdienst, maar als een paard dat langzaam maar zeker door gegeseld wordt. Dit is de derde prijsstijging van 10 pence per liter in 11 maanden tijd, mede veroorzaakt door valutaspeculanten die tegen het Britse pond speculeren”, aldus King.

Edmund King riep de overheid op om de belastingverhoging op benzine en diesel, die gepland staat voor het najaar, te schrappen. “We hopen dat de premier in de volgende begroting duidelijk maakt dat hij de druk kan voelen die de stijgende brandstofprijzen uitoefenen op bedrijven en gezinnen en dat hij afziet van een belastingverhoging als de prijzen zo hoog blijven”.

De overheid loopt door de dalende vraag naar brandstof ook belastinginkomsten mis. Door de daling van de vraag met 100 miljoen liter liep de regering £60 miljoen aan belastinginkomsten mis. Recent is er nog een onderzoek uitgevoerd naar de stijgende brandstofprijzen, maar daar kwamen geen opvallende zaken bij naar voren. De onderzoekscommissie die de prijsvorming van benzine en diesel onder de loep nam kwam tot de conclusie dat de consument niet 'afgezet' werd.

Recordprijzen

Vorig jaar oktober werd in Nederland een recordprijs van €1,89 betaald voor een liter benzine. Dat record was toe te schrijven aan een verhoging van de BTW van 19 naar 21 procent. In de zomer van 2012 brak de brandstofprijs in Nederland ook al records, toen vanwege de relatief zwakke wisselkoers tussen de euro en de dollar. Op het moment van schrijven zijn de prijzen voor een liter benzine en diesel in ons land respectievelijk €1,87 en €1,54. Ook dat zijn relatief hoge niveaus in een historisch perspectief.

Tanken wordt steeds duurder in het Verenigd Koninkrijk, de zwakke pond speelt daar een grote rol in