Zijderoute uitgebreid met spoorlijn door Kaukasus

De Chinese zijderoute heeft er met de opening van een vernieuwde spoorlijn door de Kaukasus een nieuw traject bij gekregen. Deze route begint in Bakoe, de hoofdstad van Azerbeidzjan, en volgt daarna een route door de vallei van de Kaukasus richting de Georgische hoofdstad Tblisi. Van daaruit loopt het traject verder over de Turkse grens richting Kars.

Een groot deel van deze route bestond al langer, maar is de laatste jaren geheel gemoderniseerd en geschikt gemaakt voor hogesnelheidstreinen. Met de voltooiing van dit nieuwe traject ontstaat er een alternatieve zijderoute die niet door Rusland loopt en die zowel voor goederentreinen als passagierstreinen gebruikt kan worden.

Zijderoute via de Kaukasus

Het totale traject van de Kaspische Zee tot aan de Turkse stad Kars heeft een lengte van 826 kilometer, waarvan 105 kilometer nieuw is aangelegd. Dat is het segment tussen Kars en Akhalkalaki in het zuiden van Georgië, waarbij 76 kilometer door Turkije en 29 kilometer door Georgië loopt.

Deze vernieuwde spoorlijn zal gebruikt worden om goederen uit Azië naar Europa te transporteren, zonder afhankelijk te zijn van Rusland. De verwachting is dat er in eerste instantie 6,5 miljoen ton goederen en 1 miljoen passagiers per jaar gebruikt zullen maken van dit nieuwe traject, waarbij de capaciteit op langere termijn verder uitgebreid zal worden tot 17 miljoen ton goederen en 3 miljoen passagiers op jaarbasis.

Via deze nieuwe route kunnen goederentreinen uit China binnen 15 dagen de Europese Unie bereiken. Ter vergelijking, een containerschip doet er ongeveer twee keer zo lang over om goederen van China naar Europa te brengen.

Deze bijdrage is afkomstig van Geotrendlines


Foto van Marketupdate.nl Crypto redactie
Marketupdate.nl Crypto redactie

Dagelijks op de hoogte van het crypto nieuws via marketupdate.nl

Een gedachte over “Zijderoute uitgebreid met spoorlijn door Kaukasus

  • Poppenkast

    De nieuwe zijderoute is grotendeels alleen profijtelijk voor China en wordt door hun dan ook feitelijk gesubsidieerd. Door de zijderoute via instabiele landen te laten lopen loopt China een risico. Dat zullen de Chinezen willen opvangen via afhankelijkheid/subsidies van de betreffende staten en dreigementen. Het is een stille vorm van kolonisatie. De economie van de betreffende landen wordt ondermijnd.Aanslagen op de spoorlijn zijn denkbeeldig. Dan is de vraag, hoe de E.U. gaat reageren. Bij hogere werkeloosheid of armoe zal er een politieke correctie plaats vinden. Gezien de hogere levensstandaard van de Chinezen, zal uitbuiting van landen waar de zijderoute doorheen loopt, via lage lonen via fabricage,van Chinese export producten voor de hand liggen. Komt verdere protectie in het zicht?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *