Voor de crisis werden de zogeheten 'hedge funds' al in een kwaad daglicht gesteld, want ze zouden uitsluitend uit zijn op winst en geen oog hebben voor het 'maatschappelijk verantwoorde ondeemen' en de belangen van alle stakeholders. Die discussie wordt bijna niet meer gevoerd, want in plaats van het verkrijgen van een goed koersrendement lijkt nu het behouden van de koopkracht de grootste uitdaging te zijn geworden voor veel beleggingsfondsen.
Ook hedge funds hebben moeite om zich te bewijzen, want op Zero Hedge lezen we dat de verschillende hedge funds die in Amerika actief zijn over 2012 (periode 1 januari t/m 10 februari) een rendement hebben behaald van gemiddeld 3%. Daarmee doen ze het slechter dan de S&P500 index, die over diezelfde periode al 7% hoger staat. De knappe koppen die mee willen delen in de winst en die ten alle tijde een 'management fee' van een procent of twee inhouden op het beheerde vermogen weten hun meerwaarde nog niet te bewijzen. De helft van de hedge funds heeft volgens Goldman Sachs een rendement behaald tussen de -2% en +2%, ver beneden het rendement van de index van 500 grote Amerikaanse bedrijven die we kennen als de S&P500.
Maar 10% van de hedge funds weet de benchmark van 7% te verslaan, een buitengewoon slecht resultaat dat eigenlijk alleen maar verklaard kan worden door de beheers- en de transactiekosten. Wat ook meespeelt is dat veel hedge funds liquiditeit aan willen houden, want gemiddeld waren ze in het laatste kwartaal van 2011 maar voor 46% long in hun portefeuille. In een stijgende aandelenmarkt loopt een fonds op deze manier rendement mis, maar als de koersen weer een keer zakken kunnen de hedge funds hun liquiditeit en eventuele shortposities aanwenden om een inhaalslag te maken.
Onderstaande afbeelding uit Goldman's latest Hedge Fund Tracker report laat zien hoe de fondsen totnogtoe gepresteerd hebben in 2012 ten opzichte van de S&P500 index.
Slechts 10% van de hedge funds weet de S&P500 index te verslaan
AAPL
Opvallend is hoe populair het aandeel Apple (ticker: AAPL) is geworden onder de hedge funds. Het aandeel is sterk gestegen en doorbrak onlangs de grens van $500 per aandeel. Ook hedge funds hebben meegeholpen om de koers op te pompen tot het huidige niveau, want eind 2011 hadden maar liefst 216 hedge funds een positie in het aandeel Apple. Daarmee is Apple met afstand het meest populaire aandeel onder hedge funds, op gepaste afstand gevolgd door Google, Microsoft, JP Morgan Chase en Citigroup.
Van alle hedge funds die fundamentele analyse toepassen heeft 30% tenminste één aandeel in Apple, zo laat Goldman Sachs weten in haar rapport. Bij één op de vijf hedge funds behoort de positie in AAPL tot de tien grootste posities van de gehele portefeuille.