Zwitserse banken azen op Aziatische markt

Zwitserse banken duikelen over elkaar heen om marktaandeel te krijgen in Azië, een continent waar het aantal miljonairs en miljardairs razendsnel groeit. Vermogende Aziaten zoeken een veilige haven voor hun vermogen en dat is precies de doelgroep waar banken als UBS en Credit Suisse om vechten.

Azië is het paradijs voor Zwitserse banken die zich hebben gespecialiseerd in vermogensbeheer. Uit een studie van de Boston Consulting Group (BCG) blijkt dat het private vermogen in Azië (exclusief Japan) tussen nu en 2019 met gemiddeld 9,7% per jaar zal toenemen. Dat is meer dan twee keer de snelheid waarmee het private vermogen in de Westerse landen groeit. Vanaf 2016 zit er volgens BCG al meer rijkdom in Azië dan in Noord-Amerika.


“Iedereen wil in Azië zitten. Dit is geen plotselinge ontwikkeling, maar de banken doen nu alsof dit hun belangrijkste markt is”, zo verklaarde bankanalist Andreas Brun van de Zwitserse Zuercher Kantonalbank tegenover Reuters. In Azië zitten veel nieuwe rijken die hun vermogen zelf vergaard hebben. Deze mensen zijn volgens Brun zeer kritisch en doen veel vergelijkend onderzoek voordat ze met een bank in zee gaan. Ze zijn veel kritischer dan het ‘oud geld’ van Europese families die leven van het vermogen dat ze geërfd hebben van een oudere generatie.

ubs-afbeelding

De Zwitserse bank UBS streeft ernaar in 2017 een derde deel van haar totale winst uit Azië te halen

Frank Knopers

Frank Knopers studeerde bedrijfswetenschappen aan de Universiteit Twente in Enschede en behaalde een Master in Financial Management met een onderzoek naar de effectiviteit van waardebeleggen (value investing) in Nederland. Sinds het uitbreken van de financiële crisis is Frank zich gaan verdiepen in de werking van het geldsysteem.