Uit een uitgelekte email in handen van RTL Nieuws blijkt dat ministers en staatssecretarissen de komende dagen vol aan de bak moeten om het Oekraïne referendum erdoor te loodsen. Alle bewindspersonen moeten de komende dagen verplicht op social media als twitter, Instagram en Facebook berichten over het referendum dat op 6 april gehouden wordt.
Met dit media-offensief probeert de regering ons aan te sporen voor het referendum te stemmen, wat betekent dat er een associatieverdrag komt tussen Oekraïne en de Europese Unie. Dit verdrag is omstreden, omdat er naast handelsafspraken ook heel veel passages in staan over onderwerpen als nationale veiligheid, geopolitiek en internationale betrekkingen. Volgens sommige experts is het associatieverdrag een stap in de richting van het uitbreiden van de NAVO, waardoor de spanningen tussen Europa en Rusland verder kunnen oplopen.
De regering gaat op social media actief campagne voeren voor Oekraïne referendum
‘Ja’ campagne voor referendum Oekraïne
Het kabinet is niet zeker van een ja-stem bij het referendum, want de laatste peilingen wijzen op een meerderheid voor het nee-kamp. In de uitgelekte e-mails staat dat er onder andere aandacht nodig is op televisie op 4 en 5 april en in de zaterdagkranten van 2 april en dat ministers en staatssecretarissen juist deze dagen moeten uitzoeken om de media te benaderen en interviews te geven over het referendum.
Ook staat in de e-mails beschreven hoe onze volksvertegenwoordigers de sociale media het meest effectief kunnen gebruiken. Er zal ongetwijfeld veel geld tegen de ja-campagne aan gegooid worden, want bij een nee-stem op het referendum van 6 april heeft de Nederlandse regering heel wat uit te leggen aan Europa.
https://twitter.com/theuniszen/status/714468896913403906
Dank @RTLnieuws: eerst promotie van onze kernboodschappen, nu aandacht voor ons account @oekraine6april: https://t.co/78dLgr29zi
— Referendum 6 april (@Oekraine6april) March 30, 2016