AFM waarschuwt voor Karatbars International

In navolging op de Canadese toezichthouder waarschuwt nu ook de AFM voor goudaanbieder Karatbars International. Deze Duitse onderneming biedt via internet, tijdens conferenties en via social media investeringen in goud aan. De manier waarop dat gebeurt is op zijn minst bedenkelijk. Het bedrijfsmodel van Karatbars is erop gebaseerd dat klanten op hun beurt nieuwe klanten aansporen mee te doen, waarbij grote verdiensten in het vooruitzicht worden gesteld. Het wervingsaspect lijkt belangrijker te zijn dan het kopen van goud. De toezichthouder noemt het een ‘multi-level marketing’ model, dat verdacht veel overeenkomsten heeft met ene piramidespel.

In de volgende video van 45 minuten wordt het bedrijfsmodel van Karatbars International uitgelegd, zodat u zelf een mening kunt vormen over de werkwijze van dit bedrijf.

Betrouwbare aanbieder

De AFM gaf twee jaar geleden al een algemene waarschuwing uit voor het beleggen in edelmetalen, om klanten te wijzen op de risico’s van opslag van edelmetalen. Als de aanbieder van het edelmetaal deze taak uitbesteed aan een derde partij die geen vergunning heeft, dan kan dat risico’s met zich meebrengen. Aanbieders kunnen zonder AFM-vergunning goud en zilver aanbieden, maar als dat in combinatie met opslag gebeurt is er sprake van een beleggingsobject waar wel een vergunning voor vereist is.

Marketupdate adviseert beleggers te kiezen voor een betrouwbare partij. De volgende aanbieders kunnen we uit eigen ervaring aanbevelen.