Decennialang maakten dieselauto’s de dienst uit binnen het wagenpark van bedrijven. Dit beeld is niet langer actueel. Steeds meer zakelijke rijders kiezen voor wagens met een benzinemotor. Leasemaatschappijen geven aan dat vooral bij het MKB-segment de omschakeling snel gaat. Bij grote ondernemingen stijgt het aandeel benzine ook, maar minder sterk.
Vanwaar de verschuiving naar benzine?
Bij een strikt zakelijke afweging tussen benzine en diesel geldt het ‘omslagpunt’. Dit punt geeft aan bij welk aantal afgelegde kilometers per jaar het voordeliger wordt om een dieselauto aan te schaffen. De afgelopen jaren hebben een aantal ontwikkelingen in het voordeel van benzine gewerkt:
- Benzinemotoren zijn zuiniger geworden.
- Het prijsverschil tussen benzine en diesel is kleiner geworden.
- De milieubelasting op dieselmotoren is procentueel meer gestegen.
- De prestaties van dieselmotoren werden jarenlang met sloemelsoftware geflatteerd.
Het omslagpunt tussen benzine en diesel is daarom een stuk hoger geworden. Was het vijf jaar geleden zo dat voor een bepaald model bedrijfsauto bij 20.000 afgelegde kilometers per jaar al voor diesel kon worden gekozen, dan is dit nu mogelijk 25.000 km per jaar geworden. Voor een klein- of middelgroot bedrijf waar een dergelijk aantal kilometers niet wordt gemaakt, is het voordeliger om benzinewagens te kopen of leasen.
Ondernemingen beschikken tegenwoordig over betere tools om het brandstofverbruik van hun voertuigen nauwgezet bij te houden. Door werknemers met een tankpas te laten tanken ontstaat er voor elke bedrijfsauto een helder overzicht van de jaarlijkse brandstofkosten. Met bijvoorbeeld een Texaco tankpas kan bij alle in Nederland gevestigde stations van deze maatschappij getankt worden. Dankzij het tankpas-systeem is het werkelijk verbruik van de bedrijfsauto zichtbaar en kan beter worden bepaald welk type verbrandingsmotor voordeliger is. Er hoeft niet van de veronderstelling te worden uitgegaan dat een diesel wel zuiniger zal zijn.
Dieselauto’s hebben een lagere restwaarde
Zakelijk beschouwd werkt het milieu eveneens in het voordeel van benzineauto’s. Dieselvoertuigen hebben nu reeds een lagere restwaarde dan voertuigen die op benzine rijden en de kloof zal in de toekomst alleen maar groter worden. Een diesel bedrijfswagen die vandaag wordt aangeschaft kan over vijf jaar lastig te verkopen zijn. Ook bij leasebedrijven rijzen steeds meer vragen over de restwaarde van een diesel, waardoor ze hun klanten eerder richting benzine adviseren. Aan hybride of volledig elektrisch kleven nu nog te hoge aanschafkosten om de markt voor bedrijfsvoertuigen te veroveren.