In Nederland werd de Wet Kansspelen op Afstand in 2021 ingevoerd en dit heeft de kansspelmarkt aanzienlijk verandert. Sindsdien is het legaal om online te gokken, waardoor er meer online casino’s bij kwamen. De wet legt ook een aantal belangrijke regels, richtlijnen en beperkingen op. Dit heeft ook betrekking op de reclames die te maken hebben met gokken. Zo zagen we voorheen bijvoorbeeld voetballer Wesley Sneijder nog regelmatig voorbij komen met zijn reclames voor een online casino, en deze reclames lijken nu van de aardbodem verdwenen te zijn. Een belangrijk en vooral ook merkbaar verschil. Wij vertellen je meer over de invloed van reclamebeperkingen op de ontwikkeling van de kansspelmarkt.
Reclame is belangrijk voor online casino’s
De wet die in 2021 is ingevoerd heeft het online gokken gelegaliseerd en dit heeft gezorgd voor een flinke toename van het aantal online casino’s in Nederland. Door deze toename is de concurrentie voor online casino’s natuurlijk ook behoorlijk gestegen. Dit zorgt ervoor dat reclame heel belangrijk is. Het is voor online casino’s dé manier om de aandacht te trekken van spelers die een gokje willen wagen. Voor de komst van de wet werd er volop reclame gemaakt door online casino’s, onder meer via de televisie, radio en social media. Deze reclames waren vooral bedoeld om bonussen onder de aandacht te brengen. Online casino’s haalden veel voordeel uit deze reclames, maar de bezorgdheid hierover nam toe onder de bevolking. Daarom heeft de Nederlandse overheid gezorgd voor reclamebeperkingen.
Zorgen om de reclames van online casino’s
Met het legaal worden van het online gokken zagen we ineens een sterke toename aan reclames van online casino’s. Dit zorgde ervoor dat mensen steeds meer bezorgd werden. De reclames werden al snel gezien als een aanmoediging om een gokverslaving te ontwikkelen. Dat kan uiteraard de bedoeling niet zijn. De overheid heeft daarop besloten om beperkingen op te leggen met betrekking tot het maken van reclame voor een online casino.
De strikte reclamebeperkingen volgens de regels van de KSA
De KSA, ook wel de Nederlandse Kansspelautoriteit, heeft strenge regels met betrekking tot reclames voor online gokken ingesteld. Een belangrijke regel is bijvoorbeeld dat de reclames zich niet mogen richten op kwetsbare groepen en ook niet op personen jonger dan 24 jaar. Dit is verboden. Daarnaast is het ook niet toegestaan om in een reclame te suggereren dat online gokken mogelijk een goede oplossing zou zijn voor financiële problemen. De reclames mogen niet de indruk wekken dat online gokken, op wat voor manier dan ook, gezond voor de speler zou zijn.
Geen bekende Nederlanders meer in de reclames
Een beperking die iedereen wel opgevallen zal zijn is het feit dat er geen bekende Nederlanders meer mogen voorkomen in de reclames van online casino’s. We noemden eerder al Wesley Sneijder, maar we hebben bijvoorbeeld ook Andy van der Meijde regelmatig in de casino-reclames voor zien komen. Dit is nu verboden, omdat bekende Nederlanders invloedrijker zijn dan onbekende Nederlanders.
De invloed op de ontwikkeling van de markt
De ingestelde beperkingen voor casino-reclames hebben zeker invloed op de ontwikkeling van de kansspelmarkt. Gevestigde namen hebben aanzienlijk minder last van de beperkingen dan nieuwe online casino’s. Zij hebben eigenlijk nog maar weinig mogelijkheden om nieuwe spelers aan te trekken en te laten weten aan spelers dat zij bestaan. De groei van kleine en nieuwe online casino’s wordt sterk beperkt doordat reclames niet meer zomaar zijn toegestaan. Platforms zoals LegaalNederlandsCasino.nl bieden een overzicht van betrouwbare, legale online casino’s in Nederland. Deze platforms helpen de online casino’s en andere gokbedrijven om binnen de kaders van de wet te blijven en toch zichtbaar te worden voor potentiële spelers. Voor spelers bieden deze platforms ook voordelen, vooral omdat spelers zekerheid hebben dat de casino’s legaal zijn.