Hoe konden media en de peilingen er zo naast zitten?

endorsementsDe grootste verliezer van de Amerikaanse verkiezingen is niet Hillary Clinton (zij kreeg vrijwel evenveel stemmen als Trump), maar de gevestigde media en de opiniepeilers. Zij waren in overgrote meerderheid in de overtuiging dat Clinton de verkiezingen wel zou winnen, met winstkansen uiteenlopend van 72% tot zelfs 99%.

De meerderheid van de grote Amerikaanse kranten heeft gedurende de campagne publiekelijk haar voorkeur voor de Democratische kandidaat uitgesproken en daar de berichtgeving op aangepast. De teleurstelling was in sommige gevallen van de krantenkoppen af te lezen toen bekend werd dat de kandidaat van hun voorkeur niet gewonnen had.

Opiniepeilers

De opiniepeilers noemen verschillende redenen waarom hun verwachtingen toch niet zijn uitgekomen. Bloomberg deed een rondvraag en verzamelde een aantal verklaringen voor de verrassende verkiezingsuitslag:

  • Steeds meer mensen wisselen hun vaste telefoonlijn inwisselen voor een mobiel nummer, waardoor het moeilijker is om hun woonplaats te bepalen
  • De respons op enquêtes wordt steeds lager, waardoor de betrouwbaarheid van de resultaten afneemt
  • Veel mensen zijn terughoudend om een controversieel standpunt te delen in (telefonische) enquêtes

De Visual Capitalist maakte een overzicht van de peilingen en zette deze in een infographic. Hoeveel waarde kunnen we nog toekennen aan deze peilingen als deze unaniem de verkeerde uitslag voorspellen? Het was niet voor het eerst, want ook de Brexit kwam voor vrijwel alle opiniepeilers immers als een totale verrassing…

election2016-5

De peilingen zaten er behoorlijk naast (Bron: Visual Capitalist)

Marketupdate.nl Crypto redactie
Marketupdate.nl Crypto redactie

Dagelijks op de hoogte van het crypto nieuws via marketupdate.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doe mee met de Bullrun 🚀10 euro gratis tijdelijke actie bij Bitvavo