Honda E van de markt

honda

Terwijl het leasen van een polestar 4 nog steeds populair is, gaat het met het elektrische stadsautootje Honda E een stuk slechter. De verkoopcijfers zijn zo dramatisch dat de auto niet meer op de Nederlandse Honda-website staat. Bij dealers staan er nog voorraadexemplaren, maar dat is dan meteen alles nog wat er is. Lees hier waarom de Honda E uit het assortiment is.

De charme van de auto

De Honda E is een auto die voor veel mensen charme uitstraalt. Met de mooie vorm, sommigen zouden het zelfs schattig kunnen noemen, is het goed voor te stellen dat deze auto in de smaak valt en veel verkocht wordt. Toch is niets minder waar. De auto is dus namelijk per direct uit het assortiment.

Eigenschappen

Naast de mooie dynamische vorm en de uitklapbare handgrepen zijn de spiegels vervangen door camera’s. Dat geeft een bijzonder luxe uitstraling aan de Honda E. Verder ligt de Honda E ook eens goed op de weg. Ten slotte heeft de auto 4 Michelin banden die normaal alleen gebruikt worden voor sportauto’s. Kijk je naar het interieur van de auto, dan zie je ook nog steeds de schoonheid van de auto: minimalistisch, maar zeer geavanceerd.

Het gaat echter mis bij de belangrijke eigenschappen. Waarbij de grootste spoiler wellicht de actieradius van krap 200 kilometer is. Verder laat de ruimte in de auto te wensen over. Krap vier volwassenen en een vrij minimale bagageruimte maken de auto een stuk onaantrekkelijker. De ruimte, daar kun je wellicht nog mee leven, maar die actieradius lijkt toch de hoofdoorzaak van het uit de (Europese) markt halen van de auto. Daar komt bij dat de prijs ook een tegenvaller is, maar dat is wel bekend van elektrische auto’s. De Honda E was verkrijgbaar in twee versies. De duurste koste circa 39.000 euro en de goedkoopste circa 35.000 euro.

Hoe Honda E verloor op de markt

 Zowel De Corsa Electric van Honda en de e-208 van Peugeot waren geduchte concurrenten van de Honda E.  Deze hadden een groter bereik (ruim 350 kilometer) voor circa 35.000 euro. Er zijn uiteindelijk van de Honda E maar 168 exemplaren verkocht.

Verder was ook de Renault Zoe een concurrent vanwege de betere prijs en actieradius. Bovendien is de kleine elektrische Mini Cooper een stevige concurrent op het vlak van ‘schattige auto’.

Elektrisch rijden? Nog werk te doen

In januari 2023 was meer dan een kwart van de personenauto’s van bedrijven een elektrische auto. Van de auto’s van particulieren en zzp’ers was slechts 3 procent elektrisch. Wat verder opviel was dat bedrijven in de financiële dienstverlening energiebranche het verst op weg zijn met wat betreft het toewerken naar een elektrisch personenautopark.

Elektrisch rijden is in opmars, maar er is nog wel werk aan de winkel. Dat blijkt wel uit het feit dat de Honda E geen succes is geworden. Consumenten zijn terecht kritisch. Al na 3 jaar valt in Europa het doek voor deze guitige stadsauto. Naast de aanschafkosten en de actieradius zijn er namelijk nog andere issues waar veel elektrisch auto’s mee kampen. Issues zoals:

  •         De negatieve invloed en wisselvalligheid van een lage temperatuur op de actieradius.
  •         De snelheid van het opladen.
  •         Een minder prettige wegligging door het gewicht van de accu.
  •         De accu vervangen kost veel geld.
  •         Bij gebruik van een trekhaak, verslechtert de actieradius enorm. Dat kan zelfs zorgen voor een verdubbeling van het verbruik.

De Honda E had eveneens enorm last van eerstgenoemde punt: een slechte actieradius bij slecht weer. Op papier staat een actieradius van 220 kilometer vermeld, maar in de praktijk gaat het om 120 km (bij kou) tot 160 km.

Lees hier meer over populaire elektrische auto’s zoals de Tesla.

 

Foto van Marketupdate.nl Crypto redactie
Marketupdate.nl Crypto redactie

Dagelijks op de hoogte van het crypto nieuws via marketupdate.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *