Hoe meer we de transitie maken naar een digitale wereld, hoe meer online winkels erbij komen. En hoe moeilijker het wordt om je klanten nog daadwerkelijk te bereiken. Dus als je op een originele manier klanten wilt behouden en nieuwe klanten wilt krijgen, zijn de volgende zes punten essentieel:
Sociale media
Onontbeerlijk als online winkel. Wie online klanten heeft of wilt maar zich niet mengt op platformen als Facebook, Instagram, Youtube, Facebook en Snapchat, neemt zichzelf niet serieus. Want je wilt je klanten bereiken waar ze het actiefst zijn. Daarnaast, als je het slim aanpakt, kan je voor heel weinig geld heel veel mensen bereiken. Een slimme strategie, veel gebruik van tags en visuele elementen, zorgen ervoor dat je niks meer hoeft te investeren in reclame! Daarnaast zorgt het voor persoonlijk contact met je klant: essentieel in dit tijdperk.
Mobiele Website
Een mobiele website is meer dan alleen een mobiele versie van je desktopsite. Omdat tegenwoordig iedereen een smartphone heeft en die veelvuldig gebruikt, is er specifieke mobiele browser technologie, waarmee je apps kan integreren op je mobiele platform. Zo kan je bijvoorbeeld internetbankieren linken aan je winkel, waardoor klanten gelijk kunnen betalen.
Ook reclames in HTML 5- of Flash formaat kan je gelijk afspelen, en die kunnen zelfs interactief zijn. Zo kan je, bijvoorbeeld als je in de entertainmentindustrie werkt, gelijk via je mobiele website spellen aanbieden, die je zonder software te downloaden kan spelen. Er zijn zelfs bedrijven waarmee je zo voetbalspelletjes, sudoku´s of zelfs gokkast op je mobiel kan spelen!
De software bij een mobiel casino toont wat een mobiele website allemaal kan: je hebt daar live spelletjes, die je mogelijkheid geven om via een livestream direct met een échte dealer van vlees en bloed in contact te staan. Die zit in een studio en schudt de kaarten of draait het roulettewiel. Het is slechts een voorbeeld, maar dit zijn ook mogelijkheden voor jouw bedrijf – zeker voor klantcontact!
SEO / Blog
Als je snel gevonden wilt worden op Google, en je dus gelijk zichtbaar wilt zijn bij een zoekopdracht, moet je op de website zelf heel actief zijn. Het schrijven van blogs en het veelvuldig plaatsen van nieuw materiaal is hier heel belangrijk bij. Daarbij is het van belang dat de teksten die je plaatst een hoog SEO-gehalte hebben. Een hoog SEO-gehalte betekent namelijk dat je sneller gevonden wordt op Google!
Video Promoties
Als je een promotie hebt of kortingen aanbiedt, of je wilt je bedrijf zelf in de spotlights zetten, is met name video content uitermate geschikt. Zeker omdat je zo´n video op de eerdergenoemde sociale mediakanalen kan delen! In de wereld van de videoreclame geldt de gouden regel less is more, dus hou het kort maar krachtig – ook de aandachtspanne van mensen die video´s kijken op social media is niet heel lang.
Chatbots
Klanten houden van een persoonlijke benadering, maar jij als ondernemer hebt natuurlijk niet altijd de tijd om klanten te benaderen en te beantwoorden. Daarom kan je, op zowel je eigen website als sociale media, chatbots installeren die automatische antwoorden geven en zo klanten sneller verder helpen. Daarnaast heb je ook Whatsapp Business, waar je je klanten kan bereiken op het platform dat ze het meest gebruiken: Whatsapp, direct op hun mobiele telefoon!
Data
Hoewel dit geen directe manier van adverteren is, is het heel belangrijk dat je zoveel mogelijk over je klanten te weten komt om ervoor te zorgen dat je promoties precies op hun koopgedrag kan afstemmen. Het verzamelen van data, of het nou gaat om contactgegevens voor je database, of informatie over de achtergrond van je klanten: hoe meer je weet hoe beter. Alle sociale media platformen bieden je statistieken, en je website kan je bijvoorbeeld Google Analytics gebruiken!