Thumb up, Share en Shop

Likes en shares zijn virtuele triggers voor de portemonnee van de gebruiker van het sociale mediaplatform. Wist je dat? Het effect van sociale media op ons koopgedrag is enorm. In dit artikel laten we zien hoe we tot deze conclusie zijn gekomen. Lees je mee?

Klik, Deel en Kopen

Iedereen is tegenwoordig online. En daar moet je gebruik van maken. Gebruikers zijn in alle uithoeken van het internet te vinden. Ze werken er vooral maar streamen er zeker ook, of wagen een gokje in een online casino op gokkasten. Mensen volgen er cursussen of kijken naar YouTube. Maar waar gebruikers zich vooral bevinden is op Social Media.

Dat bedrijven Social Media gebruiken om vertrouwen op te bouwen om consumenten te bereiken is dan ook een bekend fenomeen. Logisch, want tegenwoordig gebruikt iedereen deze platforms zoals Facebook, Insta, Pinterest of Twitter. 30,8% van de gebruikers van sociale media geeft toe dat de platforms hun aankoopbeslissingen beïnvloeden. Facebook is dus al lang niet meer alleen voor vrienden, maar zeker ook voor bedrijven en winkels!

De ene deal na de andere schieten vaak over platforms heen en winkels zien platforms als sociale speeltuinen voor aanbiedingen, iets wat op zijn beurt veel gebruikers triggert en vaak leidt tot aankoopgedrag. Of in ieder geval tot het zoeken van de beste aanbieding voor het product dat ze willen kopen.

Op TikTok is de opkomst van korte pakkende reclames voor producten van bedrijven geen verrassing meer en menig TikTok gebruiker trekt de portemonnee na het zien van een interessante aanbieding. Er wordt dan al snel doorgeklikt om de desbetreffende site van het bedrijf te bezoeken.

Breng je Doelgroep in Beeld

Social media platforms zijn een hotspot voor online winkels. Het vergroten van je naamsbekendheid als bedrijf is hierop je ultieme doel. Door goed en gericht te adverteren, kun je je verkoop verhogen en je klanten beter benaderen. Het versterkt de relatie met je klant en je hoeft er eigenlijk niet eens zoveel in te investeren.

Traditionele marketingmethoden via bijvoorbeeld televisie of billboards zijn veel en veel duurder. Het beheren van je Social media-accounts kost je alleen maar manuren. Adverteren via bijvoorbeeld Google Adds is ook nog eens goedkoper dan adverteren op tv of langs snelwegen.

Gebruikers van intern zijn vaak uren online dus je doelgroep bereiken is relatief makkelijk. Wist je dat er meer dan 14 miljoen gebruikers zijn op de sociale platforms in Nederland alleen al? Om je daarom aan deze platforms te linken is een erg goed idee. Zeker met doorklik mogelijkheden (leads) naar je eigen site.

Posten op Social media

Nu ben je er niet door af en toe op de platforms te posten. Je moet actiegericht zijn en je doelgroep herkennen. Je post moet duidelijk zichtbaar zijn, niet alleen visueel maar ook op de juiste tijdstippen. Piektijden voor dit soort platforms zijn ’s ochtends om 0900 uur of tijdens de lunchpauze om 1300 uur. Facebook wordt vooral bezocht na 1700 uur of tijdens koffiepauzes rond drie uur ’s middags. En X (ex-Twitter) heeft duidelijk de meeste activiteit in de middag. Dit zijn momenten van de dag waarmee rekening moet worden gehouden.

Door je bedrijf te adverteren op de sociale mediaplatforms kan je bedrijf groeien. Je kunt zelfs je sociale mediamarketing uitbesteden aan andere bedrijven zodat je meer tijd hebt om je eigen management binnen je bedrijf te runnen. Maar dat het een must is om op de sociale mediaplatforms te zijn als je succesvol wilt zijn en continuïteit wilt bereiken, is een feit!

Foto van Marketupdate.nl Crypto redactie
Marketupdate.nl Crypto redactie

Dagelijks op de hoogte van het crypto nieuws via marketupdate.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *