Bij inflatie denken we aan stijgende prijzen en daar maken producenten in de levensmiddelenindustrie handig gebruikt van. Op subtiele wijze maken ze de verpakkingen kleiner of verminderen ze de inhoud, terwijl de prijzen onveranderd blijven. Zo betaal je als consument meer, zonder dat je dat gelijk merkt in de portemonnee.

Deze vorm van inflatie, ook wel ‘shrinkflation’ of krimpflatie genoemd, kan eenvoudig een prijsstijging van tien procent of meer verhullen. Zo verlaagde Nestle in 2013 het gewicht van een Mars reep van 58 naar 51 gram (-12%), terwijl een Snickers reep van 58 naar 48 gram kromp (-17%). En in 2012 maakte Douwe Egberts bekend dat de hoeveelheid koffie in Senseo koffiepads was verlaagd van 7,5 gram naar 7 gram.

Onder druk van winkelketens proberen fabrikanten hun prijzen gelijk te houden, wat betekent dat ze hun winstmarges beschermen door minder in de verpakkingen te doen. Die paar gram minder wordt vaak niet direct opgemerkt, maar voor de producent is het een makkelijke manier om de winst te verhogen. In landen waar de inflatie erg hoog is wordt deze methode nog veel agressiever toegepast.

Herkent u dit of heeft u meer voorbeelden van ‘krimpflatie’? Laat het ons weten!

shrinking-sweets

shrinking-chocolate

Krimpflatie: Steeds minder eten voor hetzelfde geld (Afbeelding via Manchesterevening)