Apple heeft zijn magie nog niet verloren

In 2012 verkocht Apple in het introductieweekeinde van de nieuwe iPhone 5 ongeveer vijf miljoen exemplaren. De wachtrijen voor de winkels waren vlak voor de opening 200 à 300 personen lang. Volgens analisten waren de rijen dit jaar bij de introductie van de nieuwste modellen, minder lang. Ze bestonden hoogstens uit 100 tot 150 personen. Initiële schattingen gingen ervan uit, dat Apple bij de introductie van de 5S en de 5C op zijn best 6 miljoen toestelletjes zou verkopen.


De analisten maakten zich op voorhand in het bijzonder zorgen over de mogelijke verkopen in China. De 5S kost in China meer dan in de VS en Apple kent problemen in China om voldoende zogeheten high end toestelletjes aan de man te brengen. Het gevolg is, dat Apple nu terrein verliest aan Samsung, maar ook aan lokale producenten als Xiaomi.  Dat bedrijf verkoopt elegante toestelletjes voor minder dan $ 300. Ter vergelijk, de goedkope 5C moet in China $ 733 kosten.

Maar in het bijzonder waren analisten bezorgd over de verkoop, omdat beide nieuwe toestelletjes geen revolutionaire vernieuwingen bevatten. Het ging in beide gevallen min of meer om een upgrade van bestaande technologieën.

Negen miljoen
Op maandag 23 september kon Apple de mededeling doen, dat er in het weekeinde daarvoor ruim 9 miljoen toestelletjes over de toonbank waren gegaan. Volgens Ceo Tim Cook was dat weekeinde de beste introductie ooit. Het was tegelijkertijd volgens vele Applevolgers het bewijs, dat het bedrijf nog steeds een magische uitstraling heeft waar klanten over heel de wereld bereid zijn een premie voor te betalen.
Toch is niet iedereen dolenthousiast. Volgens analisten van Piper Jaffray hebben consumenten hooguit 5,5 miljoen toestelletjes gekocht. Ongeveer 3,5 miljoen toestelletjes zijn opgekocht door telecombedrijven als Verizon, waar ze nog steeds onverkocht achter de toonbank liggen.

Andere analisten wijzen erop, dat hoe dan ook de vraag sterker mag heten dan verwacht. Zeker als je het vergelijkt met de introductieverkopen van de iPhone 5 in september 2012. Toen waren er vijf miljoen toestelletjes verkocht in een weekend. In december hadden de Chinezen het nog eens dunnetjes over gedaan met twee miljoen toestelletjes in een weekeinde. Voor dit weekeinde rekende men op hooguit 6 miljoen, terwijl nu ook China meedeed. Als er dan 9 miljoen verkocht worden mag dat zonder meer een succes genoemd worden, gelet op de matige verwachtingen.

Gouden toestel
Wat de introductie nog tot een veel groter succes maakt, is de overweldigende belangstelling voor de 5S, in het bijzonder de goudkleurige 5S. Zowel de online vraag als de vraag in de winkels was zeker driemaal zo hoog voor de dure 5S dan voor de goedkopere 5C. Dat is op zich wel verklaarbaar. Wie zich de moeite wil getroosten om al bij de eerste gelegenheid een nieuw toestel te bemachtigen, neemt dan geen genoegen met doorsnee, maar wenst de premiumversie.
Iedereen is het er wel over eens, dat de nieuwe varianten fors gaan bijdragen aan het resultaat van Apple. In juli had Apple gezegd in zijn guidance, dat de winst over het derde kwartaal zou uitkomen op een bedrag van $ 34 tot $ 37 miljard. Afgelopen maandag 23 september kon Tim Cook vertellen, dat de uiteindelijke winst aan de bovenkant van de verwachtingen zou liggen en dat de brutomarge zou uitkomen op 36% à 37%. In een reactie op al het goede nieuws ging de koers van Apple 5% omhoog om uiteindelijk te sluiten op een niveau van $ 490,60.

Momentum
De vraag is, of Apple dit momentum kan vasthouden. Daar zijn wel motieven voor aan te voeren. In de eerste plaats zijn er (bewust) minder 5S toestelletjes dan de vraag groot is. Dat betekent wel, dat er in de laatste week minder toestelletjes verkocht zullen worden dan mogelijk. Het betekent echter ook, dat het bedrijf nu de kans heeft om bij bijzondere gelegenheden, zoals bijvoorbeeld tijdens de presentatie van de cijfers, de 5S extra in het zonnetje te zetten, waardoor verkopen een extra impuls krijgen. Een bijzondere gelegenheid zou kunnen zijn, als Apple er op afzienbare termijn China Mobile erin toestemt iPhones te gaan verkopen. Volgens analisten is in dat geval een koers van $ 540 niet uitgesloten. Dat vertegenwoordigt een opwaarts potentieel van bijna 11% bij een dagkoers van $ 488.

Cor Wijtvliet is binnenkort spreker op de seminar reeks ‘Bescherm uw toekomst’. Hier vindt u meer informatie..

Cor Wijtvliet

Cor Wijtvliet is onafhankelijk adviseur en expert voor Crash-Investor en auteur van Wijtvliets Investment Insider. Dr. Cor Wijtvliet is een zeer gerespecteerd, onafhankelijk analist die al 30 jaar succesvol actief is als analist, onderzoeker en adviseur.