China droomt van spoorlijn naar Verenigde Staten

China heeft de afgelopen jaren veel geld geïnvesteerd in een landelijke netwerk voor hogesnelheidstreinen. Het land heeft inmiddels al het grootste hogesnelheidsnetwerk ter wereld, maar dat betekent niet dat het land stopt met investeren. Eind 2015 moet het spoorwegennet dat geschikt is voor de hogesnelheidstreinen in totaal 19.000 kilometer lang zijn, bijna een verdubbeling ten opzichte van de 10.000 kilometer die er nu al ligt. Nog eens vijf jaar later, in het jaar 2020, moet het netwerk in totaal 25.000 kilometer lang zijn. De Chinese regering gaat obstakels niet uit de weg. Zo komt er een onderzeese tunnel richting Taiwan, die twee keer zo lang is als de Kanaaltunnel die Frankrijk met Groot-Brittannië verbindt. Ook wil men 1.776 kilometer aan spoorrails aanleggen door verlaten woestijngebied in het westen van China.

Met de trein naar de VS?

Dat zijn niet eens de meest extreme plannen, want China wil op de langere termijn ook een spoortunnel aanleggen door de Beringstraat. Een 200 kilometer lange tunnel kan het Euraziatische met het Noord-Amerikaanse continent verbinden, een project waar Rusland en de Verenigde Staten sinds een aantal jaar ook over in gesprek zijn. Nu ook China zich bij dit enorme project wil betrekken neemt de kans op daadwerkelijke realisering van het project toe. China wil zelf ook de spoorlijn naar het meest oostelijke punt van Rusland aanleggen, evenals het laatste stuk van Alaska naar de rest van de Verenigde Staten. In totaal gaat het om 13.000 kilometer aan rails, geschikt voor de hogesnelheidstreinen die nu al tussen de grote miljoenensteden in China rijden.

China bouwt

Een spoorlijn die van China, via Rusland, Alaska en Canada naar de Verenigde Staten loopt klinkt als een absurd plan. De totale kosten worden geraamd op meer dan $200 miljard, waarvan $52 miljard nodig is voor de 200 kilometer lange tunnel onder de Beringstraat. China exporteert haar expertise op het gebied van spoorlijnen ook naar Afrika, want daar leggen Chinese constructiebedrijven de komende jaren ruim 600 kilometer spoorwegen aan door verschillende Afrikaanse landen. Daarnaast promoot China de ontwikkeling van de nieuwe ‘Silk Road‘, een spoorverbinding die van China tot aan Duitsland loopt.

China droomt van spoorverbinding langs Rusland en Canada naar de VS

China droomt van spoorverbinding langs Rusland en Canada naar de VS