Chinese miljardair wil kanaal door Nicaragua aanleggen

De Chinese miljardair Wang Jing wil een kanaal aanleggen door het zuiden van Nicaragua. Dit nieuwe Nicaraguakanaal wordt 278 kilometer lang en moet breed en diep genoeg worden voor containerschepen tot 400.000 ton. Het Nicaraguakanaal wordt vier keer zo lang als het Panamakanaal en verbindt de Atlantische oceaan met de Pacifische oceaan. Het project zal naar schatting $50 miljard kosten.

“Dit is het grootste infrastructurele project ooit in de geschiedenis van de mensheid in termen van technische moeilijkheidsgraad, kostprijs, de hoeveelheid werk en de wereldwijde impact”, zo verklaarde de 41-jarige Chinese miljardair in een exclusief interview met de Global Times. “De kanaalsluis bestaat uit 15 meter dik gehard staal. Stel je voor hoe groot dat is. Het wordt de grootste ter wereld.”

De aanleg van het kanaal gaat in een Chinees tempo, want de oplevering staat al gepland voor 2019. “We wachten op dit moment de uitkomst af van studies naar de impact van het kanaal op sociaal en milieutechnisch gebied. Dat zal tot gevolg hebben dat er wat wijzigingen doorgevoerd moeten worden, maar het grote plan is al gereed.”

Nicaragua kanaal

Nicaragua kanaal

Nicaragua kanaal

Het graven van een kanaal door Nicaragua is vanaf het begin van de 19e eeuw al door verschillende handelsnaties geprobeerd, waaronder Spanje, Nederland, de Verenigde Staten en Frankrijk. Geen van hen slaagde erin een kanaal te bouwen. Toch blijft het kanaal de scheepvaartindustrie bezig houden, want de grootste schepenbouwers van deze wereld hebben al speciale modellen gemaakt die zijn afgestemd op de afmetingen van het beloofde Nicaraguakanaal.

De bouw van het kanaal door Nicaragua is veel complexer dan het kanaal in Panama. Dat komt niet alleen door de lengte, maar ook door de complexiteit van het landschap. Met name aan de oostkant moet een behoorlijk hoogteverschil gelijk worden gemaakt. Desondanks is de Chinese miljardair optimistisch over de realisatie van het project. “Als je laat zien dat het mogelijk is, dat krijg je al het geld in de wereld aangeboden”. De kosten worden gedragen met uitgifte van obligaties, de verkoop van aandelen in het kanaal en met leningen van banken.

Over de complexiteit van het kanaal zei Wang Jing het volgende: “Ik ben het ermee eens dat het moeilijk zal worden, maar deze problemen zijn tijdelijk. Als investeerder wil ik de kansen van morgen zien, want als je dat niet doet zul je nooit de beste zijn. Het kanaal brengt grote voordelen met zich mee voor de internationale scheepvaart. Het maakt grootschalige goedkope en efficiënte handel mogelijk, waardoor de handel tussen Oost en West zal aantrekken.”

“De aanhoudende groep van de Chinese economie en de opkomst van Latijns-Amerika ondersteunen een groeiend handelsvolume over zee”, zo verklaarde scheepvaartexpert Zhang Yongfeng uit Shanghai tegenover de Global Times.

De bouw van het Nicaraguakanaal zal in december dit jaar al van start gaan en zal tijdens de bouw 50.000 tot 200.000 banen opleveren. Ook na de bouw zal het kanaal veel werkgelegenheid opleveren. Volgens de Chinese miljardair vormt het project in Nicaragua geen bedreiging voor het Panamakanaal, omdat dat kanaal ook na de uitbreiding niet geschikt is voor schepen zwaarder dan 150.000 ton. Het Panamakanaal werd al in 1914 in gebruik genomen en is nog steeds de enige directe verbinding tussen de Pacifische oceaan en de Atlantische oceaan. De grootste vrachtschepen van dit moment passen niet door dit kanaal en moeten alsnog een andere route varen.

Chinese miljardair begint bouw van nieuw kanaal door Nicaragua

Chinese miljardair begint bouw van nieuw kanaal door Nicaragua

Chinese miljardenprojecten

Het geplande ‘Nicaraguakanaal’ in één van de vele miljardenprojecten die China wereldwijd uitvoert of in de planning heeft staan. Andere grote infrastructuurprojecten zijn de economische handelsroute tussen China en Pakistan ($32 miljard) en de bouw van een nieuwe stad bij St. Petersburg ($1,7 miljard). In mei schreven we op Marketupdate over de Chinese plannen voor een spoorlijn naar de Verenigde Staten, een project dat in totaal $200 miljard zal kosten.

Marketupdate.nl Crypto redactie
Marketupdate.nl Crypto redactie

Dagelijks op de hoogte van het crypto nieuws via marketupdate.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doe mee met de Bullrun 🚀10 euro gratis tijdelijke actie bij Bitvavo