Elon Musk haalt zijn gram en Tesla maakt winst

Elon Musk moet zich afgelopen week heimelijk verkneukeld hebben. Aan de vooravond van de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal voorzag de buitenwacht alleen maar rampspoed. Analisten voorspelden een zwaar verlies en het blad Consumer Reports noemde Tesla een zeer onbetrouwbare auto met talloze ongemakken voor de bestuurder. Elon Musk vertelde zijn gehoor dat Tesla een winst had gegenereerd van $312 miljoen en een vrije kasstroom van bijna $900 miljoen. Dat was de eerste winst sinds Tesla twee jaar geleden met een investeringsprogramma begon om de Model 3 in productie te krijgen. Dat proces heeft tot dusverre $6,2 miljard gekost. In het derde kwartaal bedroegen de kapitaalsuitgaven nog steeds een bedrag van $510 miljoen. Dat gegeven maakt de brede vrije kasstroom des te opmerkelijker.

Natuurlijk brengt één zwaluw nog geen zomer. Tesla ziet zich immers nog steeds voor dezelfde grote uitdaging gesteld. Het moet nog altijd winstgevend een elektrische auto bouwen voor de massamarkt en dat bij een prijs van pakweg $35.000. Dat is tenminste de uitdaging die Musk zichzelf gesteld heeft. Tot dusverre kost de Model 3 nog steeds een bedrag van om en nabij $50.000 en dat is vooral te wijten aan de heel dure batterij. Door een nieuwe batterij met een beperkter vermogen in de Model 3 te plaatsen kan de prijs met pakweg $4.000 omlaag, zo heeft Musk al becijferd. Wall Street hecht niet zoveel waarde aan de sommetjes van Elon Musk en denkt dat een Model 3 toegerust met state of the art software en alle andere benodigde applicaties ongeveer $60.000 moet kosten. Een gemiddelde prijs van $35.000 lijkt dan wel heel ver weg.

Tesla maakt winst

Elon Musk schrijft de onverwachte winstgevendheid toe aan een combinatie van hogere volumes en lagere productiekosten voor Model 3. Dat heeft uitgemond in een brutomarge van 20%. Desondanks zal 2019 een uitdagend jaar worden. Musk houdt vol dat in het komend halfjaar de prijs van Model 3 stapje voor stapje verlaagd zal worden naar de beoogde $35.000. Cruciaal daarbij is de massaproductie van een kleinere batterij. Optimistisch als ze bij Tesla zijn moet massaproductie ervan over drie maanden een feit zijn.

Als alles volgens plan gaat en Model 3 gaat voor $35.000 in de aanbieding, is de auto dan ook winstgevend? Dat is op dit moment allerminst zeker, temeer omdat in 2019 een belastingvoordeel van $7.500 voor een Tesla komt te vervallen. Musk denkt die tegenvaller te kunnen opvangen door Model 3 naar China en Europa te brengen, waar kopers wellicht een premie voor Tesla willen betalen.

Meer productie

Waar haalt Tesla trouwens op korte termijn de auto’s vandaan om te verkopen in China en Europa? In september rolden er 5.300 Model 3 auto’s van de band. Volgens Musk kan de productie met weinig moeite omhoog naar 7.000. Om de doelstelling van 10.000 Model 3’s per week waar te maken zijn echter bijzondere inspanningen nodig. Het is zelfs de vraag of dat aantal wel haalbaar is bij de bestaande fabrieken in San Francisco. De suggestie ligt er dat Tesla in 2019 auto’s gaat bouwen in China zelf en misschien ook in Europa.

Het bouwen van nieuwe productiefaciliteiten is in de ogen van Elon Musk bittere noodzaak. Hij claimt dat de vraag naar Model 3 wereldwijd uitstijgt boven de vraag naar de BMW 3 serie. Daarvan worden er jaarlijks ongeveer 500.000 verkocht. In het afgelopen kwartaal produceerde Tesla 55.840 Model 3’s. Er blijft met andere woorden nog een lange weg af te leggen. De ambities lijken echter niet langer veel te hoog gegrepen. Tesla lijkt de problemen met de productie eindelijk onder de knie te hebben. Zodoende kunnen prijzen omlaag en kunnen nieuwe markten betreden worden. Model 3 als massaproduct lijkt niet langer een illusie maar werkelijkheid te worden. Of dat al in 2019 mogelijk is, zoals de immer optimistische Elon Musk claimt, valt nog te bezien. Het idee dat traditionele producenten als Daimler en BMW over enkele jaren Tesla achteloos voorbij zullen streven, is aan herziening toe! Tesla kan wel eens een blijvertje worden en ook nog eens marktleider!

Cor Wijtvliet

corwijtvliet-logo

Deze bijdrage is afkomstig van www.corwijtvliet.nl

Tot slot:

  • Hebt u opmerkingen en/of vragen? Mail ze gerust aan: info@corwijtvliet.nl
  • Of via mijn twitteraccount: @wijtvliet
  • Voor meer door mij geschreven artikelen bezoekt u mijn website: www.corwijtvliet.nl
  • Of bezoek www.Beurshalte.nl      
  • Ontvangt u het Cor Wijtvliet Journaal niet rechtstreeks? Abonneert u zich dan hier!

Vindt u deze columns van Cor Wijtvliet interessant, dan kunt voor €25 per jaar donateur worden van het CorWijtvlietJournaal. Ook kunt u een geheel vrijwillige bijdrage overmaken naar NL14RABO0156073676, ten name van Wijtvliet Research.

Donateurs krijgen niet alleen zonder vertraging het CorWijtvlietJournaal in hun mailbox, maar kunnen ook rekenen op een wekelijkse extra nieuwsbrief met vijf beleggingstips van Cor Wijtvliet. Neem voor meer informatie contact op met Cor Wijtvliet via het hierboven genoemde mailadres.

Cor Wijtvliet

Cor Wijtvliet is onafhankelijk adviseur en expert voor Crash-Investor en auteur van Wijtvliets Investment Insider. Dr. Cor Wijtvliet is een zeer gerespecteerd, onafhankelijk analist die al 30 jaar succesvol actief is als analist, onderzoeker en adviseur.