Inflatie of krimpflatie?

Wie in de supermarkt goed op de prijzen let zal zien dat producten bijna ieder jaar duurder worden. Stijgende prijzen voor grondstoffen, verpakking en transport dwingt fabrikanten de prijzen van tijd tot tijd te verhogen. Voor u als consument is dat vervelend, maar u weet tenminste waar u aan toe bent. Er is namelijk ook een meer verscholen vorm van inflatie in de supermarkt: Minder voor hetzelfde geld…

CNBC maakte een korte reportage over dit fenomeen, waarin te zien is dat fabrikanten de meest sluwe tactieken toepassen om hun winstgevendheid op peil te houden. Verpakkingen worden in sommige gevallen simpelweg minder gevuld, wat de meeste consumenten in eerste instantie niet op zullen merken. In andere gevallen wordt de verpakking op subtiele wijze kleiner gemaakt. Omdat de prijzen op deze manier gelijk blijven merkt men het ook niet zo snel op.

Inflatie

Rob Dickerson, deskundige op het gebied van voedselverpakkingen, verklaarde tegenover CNBC dat het verkleinen van de inhoud van verpakkingen vooral een trend van de laatste drie jaar is. Als je dat meeneemt in de berekening van de inflatie kom je tot de conclusie dat de voedselprijzen veel sneller zijn gestegen dan de lonen.

Twee jaar geleden werd bekend dat ook de Senseo pads aan ‘krimpflatie’ onderhevig waren. De hoeveelheid koffie in iedere pad werd in het verleden een keer verlaagd van 7,5 naar 7 gram. Toen dat gegeven naar buiten kwam heeft de fabrikant de hoeveelheid koffie in de pads meteen verhoogd naar 7,5 gram. Dit is één van de vele voorbeelden van verkapte inflatie.

Inflatie: Twee verpakkingen die sterk op elkaar lijken, maar de één bevat een kwart minder inhoud

Inflatie: Twee verpakkingen die sterk op elkaar lijken, maar de één bevat een kwart minder inhoud