Chinese scheepsbouwers merken terugval wereldeconomie

De terugval van de wereldeconomie heeft ook zijn weerslag op de scheepvaartsector, zo schrijft Bloomberg. Door de dalende vraag naar grondstoffen is er minder vraag naar transportschepen die deze bulkgoederen kunnen vervoeren, met als resultaat dat meer scheepsbouwers in de problemen komen.

Shipping_containers_at_ClydeSinds 2010 zijn in China ongeveer 140 scheepsbouwers failliet gegaan en de verwachting is dat dat aantal de komende twee jaren verder zal oplopen. Analisten van JP Morgan deden onderzoek naar de markt en kwamen tot de conclusie dat het afgelopen jaar slechts 67 scheepsbouwers nieuwe opdrachten heeft binnengehaald, tegenover 126 in 2014 en 147 in 2013. Dat is bijna een halvering in slechts twee jaar tijd.

De Chinese organisatie van scheepsbouwers zagen in de eerste elf maanden van 2015 een daling van het aantal orders van maar liefst 59%. Veel van deze bedrijven hebben nu overcapaciteit en proberen steun te krijgen van de Chinese overheid om het hoofd boven water te kunnen houden. De zwakkere yuan geeft een klein concurrentievoordeel ten opzichte van scheepsbouwers elders in de wereld, maar dat verschil is te klein om te compenseren in een markt die als geheel een grote krimp laat zien.

Baltic Dry Index

De Baltic Dry Index, die de tarieven voor het transport van bulkgoederen volgt, zake vorig jaar met 39% en bereikte in december zelfs het laagste niveau dat ooit gemeten is. Als we de prijzen van goederenvervoer op zee beschouwen als de thermometer van de wereldhandel, dan kunnen we voorzichtig concluderen dat het toekomstbeeld er momenteel bijzonder slecht uitziet.

Zorgen om een verdere groeivertraging kunnen grote gevolgen hebben voor tal van Chinese sectoren. Een combinatie van hoge schulden en vraaguitval kan grote gevolgen hebben, zeker voor de transport- en bouwsector van China.

baltic-dry-lowest

Baltic Dry Index staat op een dieptepunt (Grafiek via Zero Hedge)

Zwakke economie

Er zijn al langer tekenen zichtbaar dat de wereldeconomie aan het vertragen is. Internationaal transportbedrijf Maersk merkte in november al op dat de wereldhandel veel minder sterk is dan je op basis van de groeicijfers zou mogen verwachten. In september stelde de OESO haar verwachtingen voor de groei van de wereldeconomie al naar beneden bij en eind december deed ook Christine Lagarde van het IMF een vrij sombere voorspelling voor de wereldeconomie in 2016.