Grafiek: Voedselbonnen versus banengroei VS

De grafiek laat in één oogopslag zien dat de Amerikaanse arbeidsmarkt nog lang niet hersteld is van de crisis. De officiële werkloosheid daalde weliswaar van een piek van 10% naar minder dan 8%, maar wie kijkt naar de participatiegraad en de werkloosheidscijfers op Shadowstats kan niet anders concluderen dat het op de Amerikaanse arbeidsmarkt nog steeds erg slecht gaat. Eerder slechter dan beter.

Sinds juni 2009 is het totaal aantal banen volgens de non-farm payroll data met slechts 2% aangegroeid. Over diezelfde periode is het aantal aanvragen voor voedselbonnen veel harder gestegen, namelijk met 30%. Momenteel zijn er meer dan 48 miljoen Amerikanen die aanspraak maken op deze voedselbonnen. Bloomberg schrijft dat er in de eerste tien maanden van 2012 ongeveer 1,01 miljoen mensen zijn toegevoegd aan het Supplemental Nutrition Assistance Program (SNAP). In diezelfde periode kwamen er 1,5 miljoen banen bij, een stijging van 1,1% op het totaal aantal arbeidsplaaten. Onderstaande grafiek geeft de lange termijn trend weer van de arbeidsmarkt en de voedselbonnenconsumptie, beginnend bij een indexcijfer van 100 in juni 2009.

Banengroei en groei van voedselbonnenconsumptie in de VS sinds juni 2009 (via Zero Hedge)

Bloomberg haalt in haar nieuwsbrief ook een aantal quotes van mensen uit het bedrijfsleven aan. Ze hebben het volgende te zeggen over de  bestedingsruimte van veel Amerikaanse consumenten:

Scott Beattie (CEO van Elizabeth Arden): “Er zijn klanten die leven van loonstrookje tot loonstrookje, velen van hen zijn afhankelijk van de overheid voor voedselbonnen, een werkloosheidsuitkering of een andere vorm van overheidssubsidie, en dat kun je zien”

Dick Boer (CEO van Koninklijke Ahold NV): “We weten dat 15% van de Amerikanen vandaag de dag leeft op voedselbonnen en we weten dat bij de meeste van hen al na twee of drie weken van de maand het geld op is”

David Dillion (CEO van groentehandel Kroger): “Hoewel de economie langzaam aan lijkt te trekken zijn er nog steeds veel klanten met een klein budget. We krijgen veel voedselbonnen, procentueel en in dollartermen veel. Dat is absoluut problematisch”