Suzuki stapt uit Amerikaanse automarkt

Als gevolg van de economische crisis is er minder vraag naar auto's, maar daar komt nog eens bovenop dat de Japanse yen de laatste jaren behoorlijk in waarde is gestegen ten opzichte van de dollar. De wisselkoers tussen de Japanse yen en de Amerikaanse dollar zakte in vijf jaar tijd met 27%, waardoor de goederen die Japan exporteert duurder zijn geworden voor de Amerikaanse consument. Hoewel de autobranche is de VS de laatste tijd weer een beetje aansterkte wist Suzuki daar amper van de profiteren. De winstgevendheid viel, mede door de ongunstige wisselkoers, tegen.

Het FD schrijft op haar website dat de verkopen van Suzuki in de VS in de eerste tien maanden van dit jaar 5% lager waren dan het jaar ervoor met een totaal van 21.188 verkochte voertuigen. Het marktaandeel van Suzuki was daarmee slechts 0,2%. Ter vergelijking, het meer succesvolle Toyota heeft een marktaandeel van 14,4% op de Amerikaanse automarkt. Ook het Japanse Mitsubishi is actief op de Amerikaanse automarkt, maar heeft ook een minimaal marktaandeel van 0,4%. Suzuki blijft overigens nog wel motorfietsen en buitenboordmotoren voor boten verkopen in de VS.

Dure yen

De stijgende koers van de yen is een probleem voor veel Japanse exporteurs, omdat hun producten in het buitenland relatief duur worden. Tegelijkertijd wordt de import voor Japan aantrekkelijker, met als gevolg dat Japan transformeerde van een exporteconomie naar een importeconomie. Onderstaande grafiek laat zien dat de Japanse handelsbalans steeds vaker negatief is en dat er dus meer goederen en diensten zijn ingevoerd dan uitgevoerd.

Handelsbalans van Japan weerspiegelt het aansterken van de Japanse yen (Bron: Tradingeconomics)